zaterdag, augustus 11, 2007

Rijkdom

De rijkdom van een hele lange dag voor je. Een zaterdag waarop niks hoeft maar vanalles mag en kan.
Keuzes maken. Zal ik naar de tuin of toch Lodewijk de 15de afmaken of me helemaal overgeven aan Nicci French.

Rijkdom om al de handwerkprojecten weer even door de vingers te laten gaan, de projectenkast op te ruimen en te genieten van al dat moois wat ligt te wachten om afgemaakt te worden.
Stofvrij en mottenproof opgeslagen.
Geen moeten, maar mogen, wanneer ik er zin in heb. Even een jurkje herstellen waarvan de kralen versiering was losgegaan.
Wat een rijkdom dat de fabrikant er dan een zakje reservekraaltjes bij doet!
En dan de tuin.
Wat je zaait zul je oogsten.
Waar je aandacht aan geeft, geeft aandacht terug.

De tuin gaat terug geven van wat ik er de afgelopen maanden aan liefde, tijd, aandacht en spierkracht ingestopt heb.
De bramenstruiken buigen zwaar onder een enorme vracht vruchten, waar de vogels en de buren ook van genieten.
Samen met mijn moeder heb ik alweer een grote partij geplukt. Ze had al 16 potten bramenjam gemaakt, maar wilde wel weer een partij maken. Leuk voor haar en het is heel makkelijk voor mij, hoef ik daar in ieder geval geen tijd aan te besteden.

Na een uur plukken ging ze met 4 emmers bramen naar huis.
Maar ook met pruimen, rode bieten, rapen, gele uien, rode uien, sedumbloemen, zaaidozenboeket van juffertje-in-het -groen, stekken van de citroenkruid en een bos Gladiolen.
Wat een rijkdom al deze schatten uit mijn tuin!

Wat is er toch veel om dankbaar voor te zijn.

16 Comments:

Blogger Unknown said...

Wat fijn om weer van je te horen!

Heb me in de vakantie aan chutney gewaagd met pruimen en nog veel meer uit mijn gasttuin; de chutney was goed maar de pan van mijn gastvrouw volledig ingebrand. Stom stom stom, en voor mij nog een bewijs dat een tuin niet echt voor me is weggelegd (ook alle basilicum in bloei laten schieten en zo....)
En toch: als ik het bij jou dan weer zo lees en zie....

11:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

En wat een rijdom om er over te lezen! Bedankt.

12:47 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

wat een geweldige dag is dit voor jou geweest! En je bent vergeten te vertelln hoe blij je mij hebt gemaakt met die 2 heerlijke jammetjes van de grond van mijn roots!

2:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zucht..... wat heerlijk.... wat weet je dat gevoel goed te beschrijven!

2:47 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik hoop dat je moeder een auto heeft :)
wat een geweldige oogst uit je tuin, super, om jaloers op te worden.
en een hele lange dag voor jezelf is ook geweldig, je hebt hem zo te lezen prima besteed.

5:57 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

kwijl. Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Idd veel om dankbaar voor te zijn, maar je deelt in je geluk!

Wat een goed idee van die sorteerbakjes. Die van mij zijn te hoog, en worden eerder grabbeltonnetjes. hahaha.

Van die jam ga je nog lang genieten! Eet ze!

9:30 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een heerlijk verhaal en ik ben benieuwd of je al in je nieuwe boek begonnen bent en wat je ervan vindt.
Goede oogst trouwens.

10:44 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een grote oogst heb jij in je tuin! Mmmm.... lekker...

11:53 p.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Wat een mooie foto's heb je ook weer! Hoe is het met je Knitty project?

3:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat heerlijk!! Leuk dat jij daar ook zo van kan genieten!!! Wij zijn net terug ban een weekje weg en een van het eerste wat wij dan doen is onze schatten bekijken. Heerlijk!!! Zeg ik terwijl ik een pruim uit eigen tuin eet!!!

3:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

hoe groot is jouw tuin eigenlijk? of hebben we het hier over een landgoed?

7:02 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooie opbrengst uit je tuin!

8:13 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooie foto's, en fijne log om te lezen!

10:18 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een fijn stukje om te lezen en mooie foto's om te zien. Heerlijk dat je zo kunt genieten!!!

5:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

als ik jou lees, wil ik dat ook weer, zo'n rijke tuin. Maar ik weet dat ik er niet de tijd voor heb. dus geniet ik van jouw log en wordt jouw rijkdom eventjes mijn rijkdom. Dank je wel.

1:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

De schoonheid der aarde is niet te
koop;
zij behoort aan wie haar ontdekt,
haar begrijpt,en haar weet te
genieten.

7:43 p.m.  

Een reactie posten

<< Home