zondag, december 24, 2006

Fout patroon of foto

Het breien met het garen van de geit is erg prettig.
Het is zacht en soepel.
Dit patroon, van de site van Garndrops, wil ik combineren met
dit patroon.
Ik vind namelijk de kabels van de ene heel mooi, maar bij de andere de duiminzet beter.
Alleen nu lijkt het erop dat het kabelpatroon niet helemaal klopt. De handschoen moet 22 cm hoog worden en als ik de beschrijving lees (2 keer het patroon) dan klopt het ook. Maar kijk ik naar de foto dan zie ik 3 keer het patroon, maar wel met de afmeting (als ik het goed schat) wat beschreven staat.
Erg lastig, want ik moet zelf ook berekenen wanneer ik met het meerderen van de duiminzet begin.
Verder vind ik dat de kabel er niet zo mooi ingebreid wordt. Ik doe het zoals ik het anders ook doe, maar het patroon loopt niet zo soepel door en sommige steken worden wat groot waardoor het wat gaterig (geen Nederlands woord geloof ik) lijkt.
Ik ga maar door want ik zou niet weten hoe dit anders te doen en misschien valt het straks wel mee.
Ik hoop dat ik de duimaanzet nu goed kan berekenen anders kan ik het alsnog uithalen en dat vind ik zonde van het garen en van de tijd die ik er al ingestoken heb.

14 Comments:

Blogger Rineke said...

Misschien is het garen te zacht en glijerig (ha! alweer een nieuw nederlands woord) om er strakke kabels mee te maken. Ik heb het idee dat ze vaak mooi worden in dik garen op net iets te dunne pennen (heb je natuurlijk wel zo'n stijf breiwerk ervan...). Misschien wat dunnere pennen nemen?

Leuk dat je mijn nicht (niet achternicht) gaat ontmoeten, dat wou ik ook wel. Doe haar de groeten en veel plezier. Wij vieren vanavond (de 24.ste) kerst, dat is in Denemarken een hele poespas met traditioneel eten (gans/eend, rode kool, aardappelen en als toetje een heel lekker gerecht met rijst, amandelen, slagroom en kersensaus (het vlees laat ik staan want ik ben vegetarier)), dansen om de kerstboom, liedjes zingen, stapels kadootjes .... pffff.

Jij ook heeel prettige kerst, tot blogs maar weer!!!

12:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja heb ook ontdekt dat het best een gepuzzel is, gebruik ook verschillende patronen door elkaar.

Maar met dit garen worden het zo wie zo jouw "geiten".

12:36 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Voor zo'n ingewikkelde kabels moet ik echt goed gaan zitten!:-)

1:00 p.m.  
Blogger Emmy said...

het word weer heel mooi vast en zeker ,,,,
heel fijne kerstdagen en een heel gelukkig en gezond 2007

1:22 p.m.  
Blogger Emmy said...

ps. ik zie dat je heel korte pennen gebruikt is dat gezichtsbedrog en is dat niet heel vervelend breien
of ben ik een ouderwetse breister

1:23 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Is dit de mohair van je ouders?
NICE!
En succes met het gerommel met het patroon. I know....:)

3:03 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ah, ik vrees dat patronen combineren altijd naar veel berekenen en een beetje uithalen leidt...
Een kleine tip om mooier kabels te krijgen: gebruik de "Purl Combined Method". Op dit manier zijn de averecht steken niet groter dan de recht steken (wat in feit gebeurt door gewoon averecht breien) en wordt de breiwerk meer effen.
Je kan het daar zien (klik op "Purl, Continental hold, Combined Method")
http://www.grumperina.com/videos.htm

Sorry voor de fouten, ik hoop dat het ongeveer begrijpbaar is ;-)

3:19 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ze worden wel erg mooi hoor.
zou er in het patroon bedoeld worden dat je het patroon breit en dan 2 keer moet herhalen? Het is inderdaad 3 keer te zien op de foto
SUCCES

3:32 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ziet er wel goed uit!!
Dit worden nog eens mooie geiten!!
:o))
Succes met breien!!

4:22 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

hoi Puntje Precies, ja, je hebt gelijk! Patroon eventjes na gekeken en moet inderdaad 2x herhalen zijn en er staat duidelijk 1x. Zouden het wel heel korte polswarmertjes worden ;-). Ik zou de hoogte van een patroon meten en dan de hoogt van je hand tot aan je vingers, dan kun je uitrekenen waar je duiminzet moet zitten. Met een beetje mazzel na 2x patroon breien. Fijne Feestdagen.

7:29 p.m.  
Blogger Tijm said...

Mijn grote rekenwonder Marnel!!!
Fijn dat je even megekeken hebt.
Toch klopt het nog niet. Ik heb nu het patroon een keer gebreid en kom op 11 cm. Dus als ik het patroon nog een keer herhaal kom ik op de 22 cm die beschreven staat.Dus waarom er 3 keer op de foto staat is mij een raadsel.
Foto laat 3 keer zien.
Beschrijving zegt 2 keer en 22 cm en dat klopt emt elkaar.
Wat moet ik doen???

7:53 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja Tijm, bemoeizuchtig is my middlename. Ze spreken zich ernstig tegen in dit patroon. Volgens de stekenverhouding zou 34 naalden 10 cm hoogte moeten opleveren. Het patroon M1 gaat over 26 naalden, dus 2x M1 is inderdaad geen 22cm. Rekenkundig zou je dan op ong. 15 cm uitkomen.Bij 3x patroon M1 wordt dat dan 23 cm.
Heb je een stekenproef gemaakt? Jij komt wel op 11 cm uit na 1x M1 breien. Het blijft een vreemde zaak. Maar het betekent wel dat je gewoon volgens dat patroon kunt breien. :-)). De duiminzet moet je dan wel nog uitrekenen. Succes en fijne Kerstdagen

12:19 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nou, ik heb op voorhand al bewondering voor je moed om dit aan te pakken! En wat kan Marnel toch rekenen en dat bedoel ik zonder sarcasme. Ik wilde dat ik dat kon.

2:10 p.m.  
Blogger Nederlass said...

Tja, dat "gaterige" heb ik nu ook in een mohair muts waar ik mee bezig ben. Misschen valt het allemaal straks wel netjes op z'n plaats? Of zijn er specifieke plaatsen waar we het draad wat strakker moeten aantrekken. I wouldn't know....

Ze zien er in ieder geval al wel prachtig uit hoor, famke. ;)

2:44 p.m.  

Een reactie posten

<< Home