woensdag, november 07, 2012

Inspiratie


Al heel mijn leven borrelt het in mijn hoofd, borrelen van ideeën. Hoe dat komt weet ik niet, het is er gewoon. Heel fijn want daardoor heb ik altijd veel  ideeën over wat ik wil maken, scheppen.
Elk voordeel heeft een nadeel, in dit het geval uit zich dit in zoveel ideeën hebben dat ik niet goed weet welke ik zal uitvoeren en welke niet. Keuzes maken is niet mijn sterkste kant, ik wil nog steeds alle mogelijkheden benutten. Gevolg is dat heel vaak de ideeën deels uitgevoerd worden, waarna ik alweer met nieuwe ideeën aan het werk ga en de 'oude' projecten laat liggen. Hierdoor heb ik in de loop der jaren heel veel onafgemaakte projecten verzameld.
Tijdens het scheppen, het uitvoeren van een idee, loop ik tegen de vele variatie mogelijkheden aan, wederom keuzes. Ook dan kan het proces stagneren.
En als laatste is er  de nare eigenschap dat ik mijn eigen werk vaak niet toonbaar vind, waardoor het op een donker hoekje op de plank, in de kast beland.
Tijd om deze valkuilen te gaan dempen.
Inspirerende plaatjes op internet.

Om weer even terug te komen op de vele ideeën in mijn hoofd, ik denk dat dit deels ontstaat en ontwikkelt is omdat ik graag dagdroom, fantaseer. Geniet van spelen en mogelijkheden in mijn hoofd.
Daarnaast ben ik een observeerder en zie ik van  heel veel dingen. En dat gaat heel ver, bijvoorbeeld als ik naar mijn werk fiets ben ik me erg bewust van mijn omgeving. Er is zoveel moois te zien: kleuren, vormen, compositie, betekenis.
Mooie kleuren en mooie garens, om te smikkelen, mijn handen en hoofd gaat jeuken om er iets mee te doen.

Elke stap brengt me weer bij een nieuwe verwondering, als ik er voor open sta. In reclamefolders, op straat, in de supermarkt, bij de vuilnis, op mijn tuin. Ik vind het een feest om zoveel te kunnen zien, bewust zien.
Ook internet is een feest voor mij. Vooral de site Pinterest is een waar beeldenfeest. Hier breng ik regelmatig tijd door om het werk van anderen te bewonderen.
Daarnaast ga ik graag naar musea. Tot 18 nov is er in het Groninger museum nog prachtige textielkunst te zien van Chinese kunstenares Yin.
Ook vind ik het fijn om bij locale kunstenaars over de vloer te komen. Hun scheppingsproces van dichtbij te mogen meemaken. Hun worsteling te mogen zien en te ontdekken dat ook zij tegen valkuilen aanlopen, net als ik, de amateur. Open atelier routes zijn bijzonder boeiend om te volgen.
Afgelopen zondag ben ik bij Wieke op bezoek geweest. Haar ken ik van lang geleden en elke keer is het weer een feest om naar haar toe te gaan. Zo mooi om haar beeldende ontwikkeling te mogen volgen zo in de loop der jaren. Haar beelden die ze maakt van 'afval'materiaal. Daarnaast is het zo zalig om door haar huis te lopen en te genieten van al die kleine details die zo zorgzaam en zo inspirerend zijn neergezet. Een feest voor het oog en hartverwarmend.
Spelen met wat er voor handen is. Zonder te denken of het wel kan of mag.
Heel veel proefjes maken, experimenteren, gewoon omdat het kan en het heel leerzaam is.
Wat ook meespeelt in het hebben van de vele ideeën is denk ik het feit dat ik van nature denk en ervaar in mogelijkheden. In heel veel zaken mogelijkheden zie. Het een uitdaging vind om 'buiten de lijntjes te tekenen', out of the box te denken en te doen.



Al met al voel ik me een zeer bevoorrecht mens, dat ik met zoveel liefde kan kijken naar alles om me heen. Dat het me zo voedt en inspireert. Dat mijn denken en voelen er mee aan de slag willen en kunnen. Dat ik mogelijkheden zie liggen in de meest uiteenlopende zaken. En dat ik ook de rust heb om er niets mee te hoeven wanneer ik dat wil. Genieten van wat anderen doen. Daar enthousiast en blij van worden.
Kijk en verwonder.
Mijn tuin, mijn oplaadplek, mijn eigen veilige haven in de hectiek van alle dag.

De foto's komen op twee na (het garen en mijn tuin) van de site Pinterest.

4 Comments:

Blogger Overstap said...

Heerlijk Postje Vol Inspiratie!

6:37 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Ik hoop dat ik later ook zo veel kan zien als jij. Ik doe nu al mijn best!

Ga zo door.

Madonna zei al: creation comes when you learn to say NO.

8:19 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Wat moet dat fantastisch zijn als het er zó aan toe gaat in je hoofd.....
Heel veel méér plezier - en genieten er van toegewenst!

11:34 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Soms lastig maar vooral heel fijn toch dat het borrelt van ideeën. Mooi hoe je het onder woorden brengt.

8:04 p.m.  

Een reactie posten

<< Home