zaterdag, oktober 27, 2012

Wintertijd

Opeens staat de wintertijd voor de deur, zowel letterlijk als figuurlijk. Na al die mooie dagen toch nog onverwachts, maar er lag vanochtend natte sneeuw op onze lichtstraat. Vreemde gewaarwording en koud. Juist op de dag dat de tijd naar 'wintertijd' verplaatst gaat worden. Daarom ben ik blij dat ik een warm project af heb.
 Een grote wikkelcol van Scheepjeswol Maxima. Dit garen had ik op voorraad liggen en van wat ik over had, kon ik ook nog een paar mofjes breien. Lekker om de handen warm te houden als ik fiets.

 Als afwerking vond ik het leuk om een schulprandje te haken, beetje frivool bij de stoere boordsteek.
 Verder heb ik een paar sokken afgemaakt die er al een tijdje lagen. Dit garen heb ik jaren geleden gekregen  als souvenir van mijn zoon, sokkengaren van katoen.
 Het is net iets dikker dan de sokkengarens waar ik normaal mee brei. Deze sokken zijn daarom op pennen 3 gebreid, toe-up. Daarvoor heb ik mijn standaard patroon iets moeten aanpassen om de hak mooi te krijgen, wat goed gelukt is. Helaas ben ik vergeten het voor mezelf uit te schrijven, dus dat wordt een volgende keer, met dikker garen, wederom rekenen.
Ik geef de voorkeur aan sokken breien op de rondbreinaald van 120 cm, twee sokken tegelijk en van de teen naar boven. Veel techniek verenigd in een makkelijk projectje om mee te nemen voor onderweg.

 Dit keer heb ik een voor mij nieuwe techniek uitgeprobeerd bij het afkanten van de boord. Deze moet elastisch zijn, om de sokken goed aan te kunnen krijgen en om prettig te dragen. Via Pinterest kwam ik een link tegen waarna ik verder ben gaan zoeken op deze techniek, omdat de een het net iets makkelijker uitlegt dan de ander.
Het is een soort professionele afkantmethode, zoals ook te zien is bij machinaal gebreide sokken en super elastisch.

3 Comments:

Blogger MoniqueB. said...

Ik heb je link bewaard! Erg leerzaam. Ik had ook een grote omslag shawl gebreid, maar mijn moeder heeft hem 'ingepikt'.. haha.

De handschoenen zijn erg handig! En alles precies op tijd klaar! Je zit er warmpjes bij deze winter!

11:59 a.m.  
Anonymous Marijke said...

Dat ziet er heel erg gezellig en warm uit, zowel de sjaal als de sokken. Dat kun je wel gebruiken in deze tijd.

8:35 a.m.  
Blogger Jolanda said...

Oh, die col! Prachtig

9:13 p.m.  

Een reactie posten

<< Home