woensdag, oktober 24, 2012

Zijweggetje

Wat heeft het World Wide Web enorme voordelen! Een leven zonder de 3 W's is eigenlijk haast niet meer voor te stellen. 
Niet alleen is het handig voor het opzoeken van allerlei informatie en voor het brieven schrijven, wat mails is gaan heten. Ook de sociale contacten en zelfs het bankieren gebeurd helemaal draadloos en zonder een stap te verzetten, gewoon vanuit de luie stoel met de laptop op schoot.
Door al die contacten via Twitter, Facebook en Pinterest komt er veel informatie mijn huis binnen. Veel gaat er ook zo weer uit, maar soms blijft iets hangen en wil ik er wel wat mee.
Dit deed zich gisteren voor, een lieve tuinbuurvrouw twitterde over de kunstwerkjes van Gerard Boersma. Een achterneef van Jopie Huisman en horend bij het hyper realisme in de schilderkunst. Zo kwam ik op zijn blog terecht.
Met deze stijl binnen de schilderkunst heb ik niet veel en toch fascineert zijn werk mij. Omdat het een Fries is? Omdat het zo bijzonder is wat hij kiest als onderwerp om te schilderen? Omdat hij het in Amerika erg goed doet?? Nee, het werk ontroerd me gewoon.
Ik wist het toen meteen: Ik wil een werkje van deze schilder kopen.
En bovenstaande is het geworden. Een alledaags gebruiksvoorwerp gevangen op een board van 15 bij 17 cm. Liefdevol neergezet.
Het werkje mocht ik ophalen in zijn atelier. Wat een feest om daar te mogen zijn en naar al zijn werk te mogen kijken. Zo mooi geschilderd, zo alledaags en daardoor zo bijzonder. Ik wilde eigenlijk daar blijven en heel de middag kijken, maar ja, dan hou ik de kunstenaar van zijn werk, want deze man is zeer productief. En daarnaast gelukkig heel gewoon en bescheiden gebleven. Daar mogen andere kunstenaars wel eens een voorbeeld aan nemen.
Bijzonder was ook dat hij alleen met de primaire kleuren en wit, oker en sienna schildert, dus alle tinten zelf mengt.
Zo leer ik het ook op de schildercursus die ik volg bij Marian Gerrits. Gewoon zelf al je kleuren maken.

Nu zelf maar weer snel achter de ezel stappen en het doek natmaken met mijn penselen.