zondag, juli 24, 2011

Ik ben gek.....................

.........................zo gek op mijn tuin, dat ik ondanks het hele vieze, natte weer toch er heen ben geweest. Het is met regen ook een feest om er te zijn en dat wil ik met jullie delen, op deze regendag waarop veel mensen wel wat vrolijks kunnen gebruiken. Moedereend en kuikens trekken zich niks aan van de regen.


Er is zoveel regen gevallen dat op diverse plaatsen in mijn volkstuin de bedden veranderen in plassen. Prei, sla en goudsbloem.


Het stoofperenboompje bezwijkt haast onder het gewicht van de vele peertjes. Na de foto heb ik hem daarom goed opgebonden aan een dikke paal. Wat een belofde om straks, in oktober/november te mogen oogsten en de stoofpeertjes te laten pruttelen in een grote pan op het vuur. Ik kan de geur haast ruiken.


De pompoenen en courgettes doen het ondanks de vele regen en de lage temperaturen heel goed. Zo mooi, die vrolijke gele bloemen tussen het grote groene gebladerte. Voor mij kleine zonnetjes op deze grijze en sombere dag.


De druiven doen dapper hun best om weer vele trossen te produceren. Als we een warme nazomer/hersft krijgen rijpen ze en worden ze lekker zoet.


De vele stokrozen doen het geweldig. Door de windsingels om het volkstuinencomplex hebben ze neit heel veel last van de harde wind.





De vele rozen blijven maar bloemen maken. Ik verwijder uitgebloeide bloemen zodat de plant de neiging heeft om door te bloeien.


Gladiool, zo lekker ouderwets en zo leuk voor op de vaas. Doet me denken aan de volkstuin van mijn opa.


Na een grote oogst gele en rode frambozen, is het nu de tijd voor Bramen. Mijn struiken hangen bomvol en ik heb mijn tuinvrouwen alweer uitgenodiging om toch vooral veel er van te plukken omdat ik dat nooit in mijn eentje kan verwerken tot jam en taarten.


Bloeiende prei met een onderkoelde hommel.


Wat zit zo'n preibloem wonderschoon in elkaar. De natuur is een groot kunstwerk, als je er maar oog voor hebt.


De vele papavers zijn nu bijna allemaal uitgebloeid. Dan komt de toegift met de mooie zaadbollen. Ook al zo'n feest om te bekijken en te bewaren. Hier zie je goed hoe knap de plant zijn zaden beschermt tegen de regen. Gewoon een dakje er boven en het blijft binnenin droog.


Mooi, mooi, mooi!


De Dille onder de regendruppels.


Tot slot Kardoen, de Nederlandse artisjok.




Ik hoop dat je van deze rondleiding hebt genoten. Dat het wat afleiding gaf van de slechte ZONdag.






























6 Comments:

Anonymous siem said...

Ik kan niet anders zeggen, maar ik heb intens genoten van al dat moois!!! Misschien juist wel dankzij de regen!

3:11 p.m.  
Blogger Aal said...

Vanaf een druilige camping (waar ik me overigens prima vermaak hoor) bedank ik je voor de prachtige rondleiding door je (moes)tuin! Wat een heerlijkheden en prachtige kleuren allemaal.

3:41 p.m.  
Blogger Jonneke said...

Vanachter mijn laptopje, achter een nat druilerig raam heb ik genoten van je foto's. Wat een pacht gezicht!
Groetjes, Jonneke

5:01 p.m.  
Blogger vrouw Hommel said...

Prachtig deze foto's , eigenlijk is een tuin altijd mooi, en zeker ook van dichtbij.
groet

6:16 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Schitterende foto's van je prachtige tuin! Een genot om mee te kijken, dank je wel!, en nog heel veel plezier er van/mee!

10:39 p.m.  
Blogger Saskia said...

prachtig Tijm. Lekker meegenieten van jouw tuin, bij ons is 't niet veel dit jaar.

8:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home