woensdag, februari 16, 2011

Wildbreien

Op woensdag 16 februari a.s. opent Francine Oomen samen met Haig Balian (directeur van Artis) de tentoonstelling Artis is wild! De eerste tentoonstelling van een groot ‘wild brei’-project in Nederland.
Tegelijk presenteert Francine Oomen haar boek Hoe overleef ik (wild) breien?, een speelse handleiding voor wilde en andere breisels.
De tentoonstelling in Artis is het resultaat van een community art-project dat tot stand is gekomen in samenwerking tussen Artis, Francine Oomen en uitgeverijQuerido.
Tussen de twee- en de driehonderd wild breiers en -breisters , in leeftijd variërend van 5 tot 85 jaar hebben de afgelopen maand met veel enthousiasme gewerkt aan de realisatie van de grootste wild brei-tentoonstelling inNederland. Bruggen, banken, standbeelden en bomen in Artis zullen tijdens de tentoonstelling voorzien zijn van kleurige, wollige en originele kledij.
Francine Oomen raakte vorig jaar in de ban van knit graffiti –door haar omgedoopt tot wild breien, een (niet vandalistische) vorm van street art. “Je hebt ‘braaf breien’ (truitjes, sokken, sjaals en wanten),wat nuttig is en je hebt wildbreien, niet nuttig, maar helemaal positief en vrolijk,” aldus de bekende kinderboekenschrijfster. “Een wild breisel op straat tegenkomen is een verrassing. Gegarandeerd dat degene die het op merkt even stilstaat, op zijn hoofd krabt en denkt: wat is dát nou? en dan met een glimlach verderloopt. Mission accomplished!”
Door middel van het Artis-project wil Francine bekendheid geven aan het fenomeen ‘wild breien’ en generaties en culturen verenigen in een gezamenlijkcreatief project. Zij nam ertoe het initiatief o.a. via het Hoe overleef ik…-tijdschriften via www.hoeoverleefik.nl en www.wildbreien.nl.
Tegelijkertijd wordt in Artis het nieuwste boek van Francine Oomen gepresenteerd: Hoe overleef ik (wild) breien?
Iedereen kan de wereld een beetje vrolijker en kleurrijker maken. Dat is helemaal niet moeilijk. Hoe? Met wild breien! In dit boek vind je uitleg, een heleboel inspirerende foto’s, ideeёn, patronen en survivaltips.

Titel Hoe overleef ik (wild) breien?Auteur Francine OomenISBN 978 90 451 1209 1Prijs € 8,95



6 Comments:

Blogger dominiqueknitting said...

tot nu toe vond ik dat 'wild breien' er erg leuk uitzien. Maar gisteren las ik op een blog dat sommige mensen vinden dat je bomen niet mag inpakken, want dat zijn levende wezens.... Ik ben er nog niet helemaal uit, maar vond het wel stof tot nadenken.
http://marylenalynx.blogspot.com/2011/02/het-oneerbiedige-breiwerk.html

1:12 p.m.  
Blogger Thee said...

Wat grappig! Komen vast en zeker nog wel foto's van!

1:45 p.m.  
Blogger Katia said...

Idem, Dominique.
Alleen bevestigde Marylena dat ik niet de enige was die er zo over dacht.
Helemaal voor het kleuren van de straat en het behangen van levenloze dingen zoals banken, lichtpalen, huizen en noem maar op...
Maar van bomen hoor je af te blijven... stel je eens voor hoe je jezelf zou voelen als het grootste deel van je lichaam bedekt wordt met breiwerk. Heel beklemmend lijkt me dat, ik zou het niet kunnen verdragen.
Bomen leven ook...

Voor de rest, fantastisch idee, hoor!

2:20 p.m.  
Anonymous Annita said...

Op het jeugdjournaal heb ik het resultaat gezien. Eigenlijk hadden daar natuurlij ook een paar apen tussen gemoeten, maar ja, je kunt niet alles!!

10:46 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja ,Leuk sjaals voor bomen , das pas liefde.

4:33 p.m.  
Anonymous marian'ne m said...

Leuk dat er zo veel aandacht aan wordt besteedt.

Ook ik kom niet aan bomen, ook niet aan kunstwerken van anderen.

afgelopen avond werd ik grof uitgescholden tijdens mijn 'wilde' daad !!


Ja de hollandse sites bestaan al jaren, jammer dat daar recent niet meer veel gebeurd.

MM

12:42 a.m.  

Een reactie posten

<< Home