maandag, mei 31, 2010

Sloffen

In de uitverkoop van Dropsgaren heb ik veel Eskimo gekocht. Zalig garen om mee te breien en te vilten. Nou wilde ik er tassen van maken, maar toen ik deze sloffen zag, wilde ik daar voor gaan.
Een lastig trekje van mij is, dat ik moeite heb om garen wat op voorraad ligt, te gaan gebruiken. Want ja, dan is het gebruikt en kan ik er niet iets anders van maken. Maar blijf ik het garen niet gebruiken, dan kan ik nooit meer wat maken, dus ik heb mezelf stevig toegesproken en ben aan de slag gegaan met dit patroon.
Het breien gaat snel en is leuk om te doen. Je kunt zorgen dat de beide sloffen iets van elkaar verschillen zodat je links en rechts van elkaar kunt onderscheiden en ze naar je voeten gaan staan.
Zo groot waren ze voor het vilten.
Na een keer in de wasmachine op 40 graden waren ze al wel gekrompen, maar nog niet genoeg.
Na 3 keer mee gedraaid te hebben zijn ze bijna passend. Waarschijnlijk doet mijn wasmachine te voorzichtig met de was, waardoor het vervilten, wat je anders juist niet wilt, nu niet goed lukt.
Misschien dat ik ze nog eens met een was mee laat draaien, want ze mogen nog wel kleiner worden. Op 60 graden durf ik nog niet aan, want dan bestaat de kans misschien dat ze juist weer te klein worden.

12 Comments:

Blogger dominiqueknitting said...

ja spannend he, dat vilten...als het moet, doet het het niet, en als het niet moet, dan weer wel..

1:10 p.m.  
Blogger Gini said...

Hihi, wat herkenbaar om je stash niet te willen gebruiken. Ik zoek ook altijd heel erg naar een goede combi van garen en patroon, en als het maar enigzins twijfelachtig is doe ik het mooi niet. Of ik koop dan weer een nieuw garen ;-) Toch moet die stash van mij ooit eens op ;-) Mooie sloffen trouwens, ik heb ook nog wat garen liggen voor sloffen (ook Eskimo :-)

1:57 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Fantastische foto's. Ze vertellen een verhaal op zich

7:03 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Al eens geprobeerd om te vilten in de wasdroger? Ik weet niet of je er één hebt, maar dat schijnt heel erg goed te gaan. Mijn eerste viltproject staat nog op de breipennen, dus ik moet het nog gaan proberen.
Voor info, zie de site van wolhemel.

7:45 a.m.  
Anonymous annita said...

Heerlijk, ik heb ook op de valreep een voorraadje eskimo besteld. Ik wil er een tas van maken, geïnspireerd op zo'n franse booodschappenmand

10:09 a.m.  
Blogger Saskia said...

net twee kiezels aan je voeten. Mooi!! Ik ben ook dol op Eskimo, moet beter op de uitverkoopjes gaan letten.

2:15 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Dat is inderdaad spannend!
ik vind je 'reis'sokken verslag altijd al geweldig; zo'n voet in de lucht met de meest prachtige landschappen op de achtergrond.
Nu laminaat met flappievoeten... hahaha.

6:58 p.m.  
Anonymous Anje said...

Goede keuze voor je Eskimo hoor! Om het vilten goed te krijgen, kun je ook het laatste deel met olijfzeep en warm water, op de hand om je voet vilten. Worden ze altijd precies op maat.
Succes! Groetjes Anje.

9:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooie sloffen! Misschien kun je ze op de hand verder vervilten, kun ze om je voet heen vervilten zodat ze echt de vorm van je voet aannemen? Marijgje

8:49 p.m.  
Anonymous froukje said...

Wat een prachtig proces! Dat zulke enorme sloffen toch uiteindelijk om je voeten passen!

9:43 p.m.  
Anonymous berthi said...

Vilten is toch een machtig mooi proces. Nog één keer in de wasmachine en dan hebben de mooie sloffen vast de juiste maat. Succes.

12:01 p.m.  
Blogger heleen said...

Hai, Wat leuk, als je die eerste foto ziet dan lach je, maar wie het laatst lacht, lacht het best en dat ben jij ;-) Wat zijn ze mooi geworden, een prima idee! Met een viltnaald kun je ze misschien versieren met bijvoorbeeld gehaakte of gepunnikte koordjes? Groetjes. heleen

12:19 a.m.  

Een reactie posten

<< Home