vrijdag, april 23, 2010

Kleuren experiment

Afgelopen maanden volgde ik een cursus, gegeven door Hanneke Roelofsen.
Het thema was kleuren en elke maand stond er een kleur in de schijnwerpers.
Er werd verteld over die kleur; de betekenis van de kleur in de diverse culturen, hoe het in de kunst gebruikt werd en wordt, hoe het gemaakt werd.
En we gingen zelf werken met de kleur door middel van een activiteit.
Zo hebben we onderandere bij de kleur wit een sjaal gevilt, met blauw een aquarel gemaakt van een water en lucht tafereel, met zwart een houtskooltekening getekent waar we met kneedgum de voorstelling uit moesten halen en met rood hebben we met rode klei een schaal gekleit.
De theorie was zeer boeiend om te horen en het creatief bezig zijn met een kleur was heel bijzonder.
Thuis was ik dan ook vaak met de kleur voor de volgende keer aan het werk en er over aan het lezen. Een aanrader is het boek 'Kleur' van Victoria Finlay, waarin diverse kleuren beschreven worden en waar boeiende verhalen in staan.
Nu is de cursus afgelopen helaas, maar ik blijf bezig. Ik heb nu een idee in mijn hoofd met kleuren en vormen en ben aan het experimenteren. Een prettige fase.


8 Comments:

Anonymous Marijke said...

Dat klinkt als een heel boeiende cursus. Erg leuk om te doen. Ik ben momenteel in het boek bezig; inderdaad een aanrader.

9:18 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat leuk om dit zo van je te lezen. Ik ga eens kijken naar dit boek, klinkt goed en als Marijke er ook al enthousiast over is.....Marijgje

10:12 a.m.  
Anonymous yvonnep said...

Inderdaad, klinkt als een leuke cursus. Wat kunnen kleuren veel met je doen he? Benieuwd naar straks, naar wat de experimenten opleveren.

8:32 p.m.  
Anonymous vrouw hommel said...

Kleuren zijn zo boeiend en zo vol met "rijkdom". Beetje raar wellicht uitgedrukt maar zo voel ik het altijd, mooi om je verhaal te lezen.

9:55 p.m.  
Anonymous annita said...

Wat een inspirerende fotoos. Leuk lijkt me, zo'n cursus, kleur heeft zo veel in zich!!

6:09 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat staan er leuke kleurige kokertjes bij je bericht? Ga je er ook iets mee doen?
Alie

5:54 p.m.  
Anonymous Siem said...

Dat klinkt als een erg leuke en leerzame cursus.

8:29 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Wat een geweldige cursus! En wat superfijn dat je dit met ons deelt. Ben zeer benieuwd wat je na deze cursus met de informatie gaat doen, hoe pakt het creatief uit.

9:01 p.m.  

Een reactie posten

<< Home