vrijdag, april 09, 2010

Tuinperikelen

Het is druk in de tuin: Spitten, opruimen, nadenken waar alles komt te staan, tuinbuurvrouw helpen, paden goed leggen.
En er kan al veel gezaaid worden, rechtstreeks en voorzaaien.
Voorzaaien doe ik graag in WC rollen. Ik stop potgrond in het rolletje, leg het zaadje er in en zet ze in een kweekkasje van de Action.
Maar ja, zoveel lege wcrollen krijgen we niet meer, nu het gezin weer bestaat uit 2 personen. Daarom maak ik zelf papieren rollen van krantenpapier. Hoe dat gaat kun je hier vinden.
Het is makkelijk om het plantje in een rolletjes voor te kweken, want als het groot genoeg is kun je het met het rolletje planten. Voordeel hieraan is dat je de wortels niet beschadigd en geen enorme voorraad plastic potjes hoeft te bewaren voor het volgende seizoen.Dan heb je het zaadje met veel liefde laten opgroeien tot een plantje en heb je het met veel voorzichtigheid afgehard. En met veel geduld en beleid in de volle grond geplant. Maar dan is je taak nog niet volbracht. Er liggen grote gevaren op de loer, zoals slakken. Daarvoor strooi ik toch slakkenkorrels, maar wel ecologische. Het gevaar komt niet alleen van de grond, maar ook uit de lucht. Duiven en eenden zijn gek op het jonge groen. Dat gevaar wentel ik af door van pvc buisen een tunnel te maken over het plantenbed en daarover een groen gazen doek te spannen.

Hopelijk heb ik zo alle gevaren weten op te lossen en kunnen mijn kleine lieverds opgroeien tot grote planten. In dit geval capucijners.

En nu nog een plantje met een verhaaltje. Deze primulaatjes zijn al oud, of in ieder geval afstammelingen van de primulaatjes van mijn Oma. Ze had ze jaren in de tuin en ze bloeien vroeg. Toen ze ging verhuizen naar een flatje heeft mijn tante wat plantjes meegenomen naar haar eigen tuin. Daar hebben ze jaren uitbundig gestaan en zich uitgebreid. Toen ook mijn Oom en Tante naar een flat gingen verhuizen, heb ik een aantal plantjes mogen hebben, die nu bij mij in de tuin staan. Bijzonder, als kind zag ik deze plantjes al in de tuin bij mijn Oma (ze woonde naast ons) en nu staan afstammelingen van die planten van minstens 40 jaar terug weer bij mij in de tuin.


9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

MMarieWat een mooi lijn naar je oma, heel byzonder. Krachtig plantje gekoesterd door krachtige vrouwen! Marijgje

10:26 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Tijm,
Wat leuk om te zien hoe je de 'familieplantjes' koestert! Ik heb ook nog planten van mijn ouders in huis en tuin. Toch speciaal en als er eens een sneuvelt ook extra jammer! Leuk je logs van tijd tot tijd te lezen! (Ik ben degene, die indertijd correspondeerde over je hernia en de kliniek bij Arnhem)
Goed weekend, het weer belooft veel!
Groet, Ineke

10:37 a.m.  
Blogger Mariella said...

Hmmm, heerlijk verhaal bij de primulaatjes. Mooie kleuren!

6:49 p.m.  
Anonymous froukje said...

Prachtig dir primulaatjes! Staan er weer mooi bij. Leuk om je tuin-verhalen te lezen!

11:56 a.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Ik herken het traject, zo deden wij het ook voor de (moes)tuin. Nu sinds jaren dus in eens niet meer. Vanmiddag nog met Bridget ook in een klein kasje aan het voorzaaien/stekken geweest. Blijft leuk.
Ik ben benieuwd naar je capucijners, die hebben wij nooit gehad.
Je tuinsokken (vorige log) zijn ook mooi, speciaal met de herinnering aan het garen.

2:19 p.m.  
Blogger Aal said...

Wat een lieve plantjes die primulaatjes en zeker speciaal omdat ze al zolang 'in de familie' zijn!
Zal ik wc rolletjes voor je bewaren? Op mijn werk wordt veel wc papier gebruikt met zoveel werknemers. Ik kan ze de 21ste meenemen naar SnB. Ik hoor het wel!

2:53 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Wat een gezellig logje weer, met mooie verhalen en practische tips...(èn - foto's), dank je wel! Weer veel tuinplezier verder gewenst!

3:30 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Ook nu hang ik weer aan je lippen.

7:05 p.m.  
Blogger baukje said...

wat een leuke tuinverhalen!!!!

11:34 a.m.  

Een reactie posten

<< Home