dinsdag, maart 16, 2010

Voor mijn eigen plezier

Een hobby is er om plezier aan te beleven, om mee te ontspannen, aan op te laden, te ontsnappen aan de routine van alledag en even helemaal in je eigen wereld te kunnen zijn die jezelf gecreëerd hebt.
Niks moeten, niks dwang, niks doen voor een ander.

Soms loopt het mogen en het plezier hebben een beetje door naar moeten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom blog ik niet meer zoveel. Het begon een beetje te voelen als moeten.
Echt, ik wil mijn blog niet kwijt en vind het nog steeds leuk om een postje te maken, maar niet meer zo vaak. Mijn aandacht verschuift zich, naar de tuin en daar zitten de lezers van mijn blog, de handwerkers/breiers misschien minder op te wachten.
Maar omdat het mijn blog is, ben ik aan het zoeken naar een soort evenwicht.
Wat wil ik? Alleen over breien/handwerken schrijven ? Of mag mijn grote passie tuinieren hier ook een plekje krijgen? Of zal ik gewoon stoppen met mijn blog en me er helemaal niet druk om maken?

Ach, ik laat het even bezinken.
Een tip is om de blogs die je wilt volgen op te slaan in een systeem die waarschuwt als er een nieuwe post is, zodat je niet steeds voor niks gaat kijken, zoals bloglines.


Ondertussen heb ik de afgelopen weken heel veel tijd in mijn volkstuin doorgebracht.
Ik heb het boek Ecologisch tuinieren eindelijk zelf aangeschaft, nadat het boek wat ik van de bibliotheek steeds leende opeens niet meer te lenen viel.
De zaden heb ik op zaaivolgorde gezet in een eigen gemaakt systeem. De tuinbonen staan al stoer te wezen in de grond en andere zaden komen langzaam op in de vensterbank.

En toch, ondanks de groene (en zwarte) vingers, kon ik het niet laten, en heb ik een paar prachtige bolletjes Delight van Drops gekocht, voor weer een nieuw paar sokken, welke ik ga breien in Schotland, over 8 weken.

18 Comments:

Blogger Sylvia said...

Hoi,

Ik herken je dubbele gevoelens over het bloggen. Ik moet me er ook vaak toe zetten terwijl ik het zo ontzettend leuk vind om ze bij anderen te lezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag zou lezen over je moestuin hoor, die berichtjes vind ik erg leuk en inspirerend. Ik ben al een tijdje behoorlijk aan het consuminderen en wil ik graag ecologisch eten maar helaas gaat ecologisch en goedkoop niet vaak samen en zo dus ontwaakt bij mij ook zo langzamerhand een steeds minder stil verlangen naar een moestuin. Bij gebruik aan een volkstuintje in de buurt denk ik er nu aan om mijn kleine achtertuintje maar om te spitten tot moestuin.......moet ik nog eens over denken. Het lijkt me wel geweldig om uit eigen tuin te kunnen eten!

Ik wens je alvast een geweldig tuinseizoen en een reis naar Schotland klinkt ook geweldig! Geniet ze!

Groetjes,
Sylvia

9:37 p.m.  
Blogger MariekeStAALSMID said...

Dat ziet er uit als een goed zaden systeem. Wat betreft je twijfel over je blog; je kunt je beperken tot een handwerkblog, maar waarom zou je dat doen. Leg je je zelf een beperking op. Je hebt zo'n mooie tuin en je bent daar zo veel bezig; ik zou het jammer vinden dat je dat niet deelt met je lezers. je kunt overwegen om de titel van je blog te veranderen, zodat ook deze niet suggereert alleen een handwerkblog te zijn. IK WIL JE BLOG NIET MISSEN Dan maar wat minder vaak, maar TIJM MOET BLIJVEN

9:52 p.m.  
Anonymous tien said...

vind ik ook: Tijm moet blijven.

Ook je berichten over je tuin vind ik erg leuk om te lezen.

Ga door aub, dan maar wat minder.

10:10 p.m.  
Blogger tikjewit said...

zat ik zaterdag je mooie breiblogje nog te mailen naar mijn slimme-brei-tante, ben ik vandáág wéér blij dat je blogt over t tuinen! Ik ben er ook van (!) en hoop dat je lekker blijft bloggen over het tuinleven en de dingen!

10:54 p.m.  
Blogger lucie said...

Ik vind het wel gezellig hoor zo van alles wat. Dus blijf maar gewoon zo doorgaan!
En wat heb jij een handig systeem voor je zaden!

groetjes Lucie

11:04 p.m.  
Blogger Ammerins said...

Jij ook al systeem in de zaadjes; was ik ook al mee bezig... Hopelijk deze week nog even tijd om goed wat werk te verzetten op de tuin! Schroevendraaier mee, want ik moet nog wat broeikasjes in elkaar zetten ;)

11:24 p.m.  
Anonymous Lous said...

Precies kan ik aanvoelen hoe het is, Tijm, niet opgeven hoor je blog want het is toch altijd fijn om te lezenen te kijken kijken.

12:25 a.m.  
Anonymous Marijke said...

Anders neem je toch gewoon even een time-out? Dan kijk je even hoe het voelt om niet te bloggen. Ik denk trouwens dat veel van je blogfans ook heel graag over de tuin lezen. Ik in ieder geval wel.

8:50 a.m.  
Anonymous Arja said...

blogmoe, te druk om te bloggen, te veel andere dingen, niks interessants te vertellen. allemaal redenen waarom ik zelf ook maar weinig blog de laatste tijd. maar we willen elkaars leuke verhalen niet kwijt, dus liever af en toe een leuk tuin/handwerk/ander verhaal of een paar foto's dan helemaal niks!

12:00 p.m.  
Blogger dominiqueknitting said...

ik heb niks met tuinieren, maar ik lees graag over andermans passie...

10:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Tijm, Eerste bericht van een regelmatige lezer. Schrijf maar over je tuin, vind ik ook erg leuk. We delen dezelfde passies, Handwerken en tuinieren. Is niet zo'n rare combinatie hoor. Laat je af en toe je tuin eens zien?
groeten Cin.

10:22 p.m.  
Anonymous Siem said...

Doe lekker waar je zin in hebt, wanneer je er zin in hebt. Zodra het als een verplichting voelt ben je niet goed bezig. Maar ik vindt al je stukjes leuk of het nu over breien of over tuinieren gaat,dus ik hoop dat je er nog even mee doorgaat.

9:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

juist leuk om af en toe ook een tuinblogje te lezen ,maar dat moet je lekker zelf weten ;)))
groetjes hilly
ik mis t hier wel hoor je schreef zo lekker vaak....♥

7:18 a.m.  
Anonymous Jeannette said...

Gewoon, in je eigen tempo, lekker door blijven bloggen als je daar zin in hebt! En je tuinverhalen zijn hier ook meer dan welkom! Hartelijk dank daarvoor! (voor het mogen meelezen/meebeleven van al je verhalen overigens)
Hartelijke groet!

12:55 p.m.  
Anonymous Arja said...

van mij mag je over alles schrijven hoor. het is tenslotte jouw blog. schrijf gewoon waar je zin in hebt, en wanneer je hier zin in hebt.

zelf ben ik ook wat blog-moe. dat merk je aan het kleine aantal blog entries van de laatste tijd. misschien komt het wel weer, ik wil het ook niet opheffen. wellicht beleven we over een poosje weer allemaal spannende avonturen om over te schrijven!

1:49 p.m.  
Anonymous Arja said...

hihi, ik zie nu dat ik vorige week al gereageerd had :) warhoofd!

1:50 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Hoi Tijm,
nou, wanneer jij wilt bloggen over tuinen of breien, of haken, of iets anders.. gewoon doen. Je hoeft je toch niet te verantwoorden!
Lekker doen waar je zin in hebt, dat schrijf je zelf. Dus dat bloggen komt wel; waar het dan ook maar over gaat.
Veel tuin (en brei-) plezier!! Ik wens je veel zon met een plaatselijk buitje voor de groei.

9:04 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Gewoon blijven bloggen alsjeblieft. Het is zo goed om de gang door het jaar en de seizoenen vanuit verschillende passies te volgen. Zeker als het zo gezellig beschreven wordt. Ik heb niets met tuinen, maar zoals jij het altijd beschrijft is het net zo leuk als breien.

10:04 p.m.  

Een reactie posten

<< Home