woensdag, maart 31, 2010

Breifront

Even een berichtje, niet het koufront, depressiefront of het stormfront, maar gewoon van het breifront.
Kusha Kusha nr 2 is af. Nu met grijs staaldraad en blauwe wol. Ik ben gek op dit Japanse garen en hoop dat moeder en dochter in New York er een kit van mee willen nemen.
Het garen kun je prachtig verfrommelen en daarna weer in model trekken. Een wonder van de moderne techniek.
Ondertussen moet ik ouderwets sokken stoppen. Een sokkenpaar begon toch wel erg grote slijtageplekken te vertonen en omdat ik het zo jammer vind om eigen gemaakte sokken weg te gooien, heb ik van elk paar het overgebleven garen bewaard, zodat ik met het originele garen de slijtage of de al ontstaande gaten kan stoppen.
Tijdens zo'n bijzonder klusje moet ik altijd even denken aan mijn moeder en mijn oma's en alle voormoeders voor hen. Ze hebben allemaal als klein meisje leren stoppen op school. Vaak in eigen gebreide lapjes waar dan de juf heel oneerbiedig een gat in knipte, tot grote schrik van de kleine meisjes, die het dan weer met nijvere vlijt moest dichten met de mooiste steken.


5 Comments:

Anonymous annita said...

Wat goed van jou, sokken stoppen!!
Het ziet er erg spannend uit dat staal draad. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar ik kan je voorstellen dat je er gek op bent.

10:50 p.m.  
Anonymous froukje said...

mooie sjaals! Ik zie het al voor me: doe je ze in standje 'harde wind' (met één 'flap' horizontaal achter je aan) haha

11:17 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Prachtige shawl van prachtig garen!
En sokken stoppen lukt mij nog steeds niet....

11:09 a.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Vroeger hadden ze geen medelijden; werken en leren. huppekee!

Ik vind het knap van je dat je het kan, ik heb het niet geleerd en nog nooit gedaan!

De blauwe kleur van je Kusha Kusha is prachtig!

7:18 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Sokken stoppen. Dat wil ik (serieus) nog heel graag leren. Gekochte sokken gooi ik zonder gene weg, maar zelfgebreide sokken....nee, dat kan ik echt niet verdragen om die naar prullemandland te sturen.

10:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home