zaterdag, november 21, 2009

Sokken in de hoofdrol

Vandaag staat in de Leeuwarder Courant een paginagroot artikel over sokken.
De journaliste, zelf breister, wilde een stuk schrijven over geitenwollen sokken. Dit na aanleiding van het dragen van deze sokken door de voormalige directeur van de DSB bank.
De geitenwollen sok heeft een wisselend imago. In de Dikke van Dale wordt er gesproken over dragers van deze sok als 'een wat wereldvreemde nonconformistische hervormer'. Aan de andere kant wordt hij nog veel gedragen door stoere Friese plattelanders, omdat ze sterk, warm en makkelijk zijn.

De journaliste wilde zich ook verdiepen in de hedendaagse kunst van het sokkenbreien en nam daarom contact met mij op. Ze wilde de lezer graag laten delen in het feit dat sokkenbreien niet een uitstervende activiteit is, zoals veel mensen denken, maar dat moderne mensen ze nog steeds maken, maar wel op de moderne manier, met moderne materialen en garens.
In haar artikel heeft ze dit duidelijk weergegeven en ze heeft ook promotie gemaakt voor SnB Fryslân.
De sokken op de foto zijn van links naar rechts van, mij, Monique, Ammerins en Froukje.
Ook zijn er sites vermeld met sokkenpatronen, dus wie weet komt er nu weer een nieuwe generatie sokkenbrei(st)ers bij, na aanleiding van dit artikel.

Al met al een erg leuk stuk!!
Jammer dat de LC niet in heel Nederland te krijgen is.

12 Comments:

Blogger Unknown said...

Super, spread the Sockword!

En leuke foto, ga nu proberen het artikel te lezen!

1:44 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Ja, ik voel een wereldwijde dominantie van gebreide sokken opkomen! Lang leve de gebreide sok.First Leeuwarden, tomorrow the world.

1:29 a.m.  
Blogger Unknown said...

Wat leuk zeg! Ik zal even mijn ouders bellen om te vragen de krant te bewaren :)

9:07 a.m.  
Blogger Unknown said...

leuk artikel, heb de krant er speciaal voor gekocht.
groet marieke

10:24 a.m.  
Blogger MariekeStAALSMID said...

Leuk stuk he! En een supergrote foto van jullie mooie gebreide sokken!

12:34 p.m.  
Anonymous froukje said...

Grappig om je eigen sokken in de krant te zien!

2:23 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Jaaaaaaaaaaaaaaaa!
En raad eens wat ik vergeten ben??
Nou ja. Dank zij jou kon ik het helemaal lezen en las ik oa een fout: ravelry.nl...
Prachtige grote foto en een geweldig en duidelijk verhaal.

6:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Leuk artikel en de sokken staan er mooi op!

Siem

11:44 p.m.  
Anonymous hannah said...

Wat een leuk artikel. Hopelijk gaan nu nog meer mensen breien leuk vinden.

8:51 a.m.  
Anonymous annita said...

Wat leuk, zo'n artikel in de krant. Ik heb begrepen dat er een verwijzing naar mijn sokkenpatroon in stond. Dat leverde weer goede kijkcijfers op mijn weblog.

7:27 p.m.  
Blogger Marion B. said...

Het artikel stond ook in de Schager courant! Mijn moeder gaf het mij. Ik heb het aan de muur geprikt in mijn atelier. Leuk hoor. Brei nu de oranje Ierse sokken uit dat nieuwe Verena sokken magazine. Blijft leuk.

6:45 a.m.  
Anonymous yvonnep said...

Joh! Leuk! En inderdaad jammer dattie niet in het hele land te krijgen is.

6:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home