woensdag, juli 08, 2009

Blog als excuus

Er zit veel tijd tussen de verschillende postjes op mijn blog. Dat wil niet zeggen dat ik stil zit, maar dat ik er niet aan toe kom en weinig op breigebied te melden heb. De lappendeken van Wolhemel vordert gestaag, maar is nog niet in zo'n stadium dat ik hem wil laten zien.
Onder het mom van: "ik moet toch weer eens wat van me laten horen" kocht ik vanmiddag katoen. Echt, bloggen gebruikte ik schaamteloos als excuus om dit voor mezelf te verantwoorden, want er ligt nog zoveel onaf te wezen en ik ben al met een deken bezig. Maar ja, het excuus was wel mooi de aanleiding om toch te kopen. Makkelijk om 'een buitenstaander' de schuld te geven. Van deze katoen wil ik rondjes haken en die tot een deken maken. Het wordt een sprei voor de jongste die snel op kamers gaat en dan thuis in de Delfsblauwe bedstee zal gaan slapen.
Blijft de Wolhemeldeken weer liggen....................

Ondertussen gaat het geweldig met de tuin. Grote oogst van bietjes, doperwten, tuinbonen, sla, kruisbessen, aalbessen, frambozen en nog veel meer.
De courgettes gaan zo snel dat ik er, om veel weg te kunnen werken, zoet/zuur van maak.
Snij courgettes in blokjes en maak zoveel dat je 2 litermaten vol hebt.
Sij 2 grote uien in dunne schijfjes en voeg ze bij de courgettes in een schaal.
Strooi hier 60 gram zout overheen en roer het door elkaar.
Laat het 2 uur staan en spoel het daarna af.

Breng in een grote pan: 400gr suiker, halve liter azijn, theelepel gedroogd selderijblad, 2 theelepel grove mosterd en theelepele kurkerma (geelwortel) aan de kook. Laat het 3 min zachtjes doorkoken en voeg daarna de courgette/ui toe.
Pan van het vuur afnemen en 2 uur laten staan.

Opnieuw alles aan de kook brengen en 35 min zachtjes laten dookoken (het moet nog net koken).

Vul schone potjes met de courgette en vul het aan met het sap.
Potten goed afsluiten, even op de kop zetten en daarna koel en donker bewaren.
Zalig bij allerlei eten. Het smaakt zoet/zuur.
Schone potten:
Schroefdeksels 3 min uitkoken.
Potten wassen in heet soda water, omspoelen met heet water en laten uitlekken op schone theedoek.

7 Comments:

Anonymous gea said...

hahaha wat een leuk excuus!!
ik ben ook bezig met een katoenen deken,gehaakt!!
maar wel heeeeeeeeeel veel meer kleurtjes!!

7:39 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Als buitenstaander mag ik even melden dat ik zeer tevreden ben zowel met je aankopen als je kook/pot kunsten. Yammie!

9:00 p.m.  
Anonymous astrid said...

waar haal je de tijd allemaal vandaan!

11:19 p.m.  
Anonymous hannah said...

Dat is nog eens een mooi excuus om garen te kopen. Mooie kleurtjes voor een delftsblauwe bedstee!

Bedankt voor het recept, het lijk me heerlijk en ik ga het zeker een keer maken.

6:51 a.m.  
Anonymous annita said...

Je hebt geen excuus nodig hoor, om wat moois te kopen. Dat hoort nu eenmaal bij ons.

10:14 a.m.  
Blogger LMMCRL said...

Tijm, je bent een echte duizendpoot, koken is niet mijn ding, maar het lijkt me heerlijk.

10:41 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Wat dacht je van het geven van informatie als excuus? Waar anders moeten wij gebruiksinformatie halen. Dus je doet het niet voor jezelf, maar voor ons!

7:45 a.m.  

Een reactie posten

<< Home