zondag, mei 24, 2009

Mijn groene paradijs

Ik beken, mijn breipassie is naar de achtergrond geschoven. Nee, de liefde is niet over, maar staat momenteel op een laag, zo niet zeer laag pitje. Mijn tuin krijgt nu alle aandacht. Kom maar even kijken.
Alle groentenplantjes heb ik dit jaar zelf voorgezaaid. Met heel veel liefde, aandacht en geduld praat ik ze de grond uit. De slasoortjes (voorgrond) komen al mooi op en als ik het zo bekijk, laten de slakken hen met rust (afkloppen...). Dit jaar probeer ik voor het eerst 'little gem' uit een kleine krop sla en het ziet er veelbelovend uit.
Op de achtergrond staan metalen stokken met diverse soorten tomaten. In dat bed staan ook diverse koolsoorten, zoals de palmkool 'Zwarte van Toscane' en een zeer paarse kool uit Engeland. De Lava's (Maggieplant) links vooraan staat lekker groot te wezen en geeft body aan de moestuin.
Naast het warmoes gedeelte (de groententuin) heb ik ook een bloemengedeelte en een fruitbomengedeelte. Ik heb nu 600 vierkante meter tot mijn beschikking, maar vind dit eigenlijk nog wat te weinig. Ik heb dit jaar bijvoorbeeld zoveel verschillende pompoenen gezaaid, dat ik ze op deze oppervlakte niet echt kwijt kan. Toch maar eens op zoek naar 'een hutje op de hei' met meer dan 1000 vierkante meter tuin er omheen.
Op bovenstaande foto is een prieeltje te zien dat ik wil laten overgroeien met 2 verschillende soorten druiven. Ze zijn nu nog klein, maar als ik op een van de stoeltjes zit, met de zalige geur van de bloeiende Damastbloemen in mijn neus, dan kan ik me al voorstellen dat ik de trossen zie hangen en dat ik er lekker van snoep.
Maar 's avonds, als ik moe maar voldaan thuis ben, dan stap ik achter het spinnenwiel. Van een andere tuinder heb ik een prachtige vacht gekregen van een schaap van 1 jaar die nog nooit geschoren was. De vacht is erg zacht en vet en zeer schoon. Ik spin gewoon rechtstreeks vanuit de vacht. En nu maar oefenen om een zo gelijkmatige draad te krijgen.



15 Comments:

Anonymous gawy said...

Wat een rijkdom!! Heerlijk!!!!

11:10 a.m.  
Anonymous Marijke said...

Och, een paradijsje. Wat ziet dat er toch allemaal heerlijk uit. Al dat groen, die lekkere sla, de mooie wol, je enthousiasme.

7:24 p.m.  
Blogger Jolanda said...

Dank je wel voor deze prachtige rondleiding.

8:08 p.m.  
Anonymous Siem said...

Het ziet er inderdaad geweldig uit wat een pracht en wat een mooie foto's heb je ervan gemaakt om dit alles met ons te kunnen delen, heerlijk!!

9:29 p.m.  
Anonymous hannah said...

Je zus heeft niets teveel gezegd toen ze je tuin omschreef. Wat een paradijsje heb je aangelegd, geweldig!!

7:42 a.m.  
Anonymous gea said...

wat een leuk tuintje,heerlijk!!!

en die wol waw! het ziet er heel erg mooi en schoon uit!!

8:05 a.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Wat een weelde. Heerlijk groen, en zometeen ook nog lekker groen.
Dat breien komt wel weer....
Het spinnen ziet er ook goed uit.
Veel tuinplezier!

9:01 a.m.  
Anonymous annita said...

WAt een oase vangroen. Ik kan me voorstellen dat al je aandacht daar heen gaat. Ik heb je rabarbercrumble gemaakt, heerlijk, ik heb ervan genoten. Wat denk je van spinnen op de tuin, een beetje mijmeren, genieten van al het groen en dan de draad door je handen laten glijden.
Ik krijg ook een lamsvacht, het schaap is al geschoren, maar de vacht ligt nog in Tiel, ik verheug me er op.

9:24 a.m.  
Blogger Unknown said...

je tuin is echt een paradijsje waar je trots op kunt zijn. En nog een hele lange zomer(en herfst) van kunt genieten.

6:38 p.m.  
Anonymous Lida said...

Wat een prachtige tuin, daar gaat veel tijd inzitten. Maar als je het leuk vind dan vliegt die tijd voorbij. Heerlijk spinnen in de tuin en wat een ontspanning na de gedane arbeid

7:01 p.m.  
Blogger LMMCRL said...

Wat een geweldige tuin heb je, ik vind het altijd knap als je er zoveel tijd in kan steken en dan ook nog zo van geniet. Het is wel leuk om eigen gekweekte groente op je bordje te hebben, nog heel veel succes met je mooie tuin

12:05 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat ziet het er allemaal mooi uit, en een veelbelovende oogst gaat dat worden! en ook ik heb je rabarbercrumble gemaakt, heerlijk!
Marijgje

9:16 a.m.  
Anonymous froukje said...

Mooie foto's zeg! En mooi spinsel ook!

5:11 p.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Oh wow wat ligt het er allemaal mooi bij! Ik kom vast weer even kijken binnenkort.

11:08 p.m.  
Blogger Saskia said...

wow, wat mooi! Leker bezig Tijm! Wij zijn in ons nieuwe huis ook gestart met een 'eetbare tuin', een heel leuke hobby, maar vooralsnog is mijn vriend er meer mee bezig, pluk ik er -letterlijk- de vruchten van en kan ik gewoon lekker doorbreien. Goed geregeld toch? ;-)

2:28 p.m.  

Een reactie posten

<< Home