dinsdag, mei 19, 2009

Rabarber

De rabarber in mijn tuin maakt prachtige rode stengels. We hebben er al vaak van gegeten en ook andere mensen laat ik er van mee genieten. Omdat schoondochter jarig was, bedacht ik een leuke manier om haar een 'maaltje' rabarber te geven. Het werd een ovenschaal met een recept en ingredienten voor een lekkere Rabarber crumble. Verpakt in het blad.
We vinden het recept erg lekker en het is erg makkelijk te maken, daarom wil ik het jullie ook doorgeven.
Voor de liefhebber:

Rabarber crumble voor 4 tot 6 personen.
(wil je minder maken, neem dan de helft van de hoeveelheden).
Snij 700 gr rabarber in stukjes en leg het in een oven schaal.
Meng dit met 100 tot 150 gr suiker.
Maak kruimeldeeg: meng 200 gr bloem, 125 gr suiker en 90 gr boter.
Eventueel voor de exta kan er ook 100 gr fijngehakte amandelen door.
Verkruimel de boter met de vingertoppen door het deeg tot het deeg een kruimelige structuur heeft.
Strooi het deeg over de rabarber en bak het geheel in circa 30 min in het midden van een op 200 graden voorverwarmde oven tot het deeg lichtbruin en krokant is.
Eet smakelijk!
Wij eten de crumble graag als toetje en als je het extra aan wilt kleden is een schep ijs of een scheut vla er ook erg lekker over.

Dit recept is ook lekker met ander fruit, zoals appels met rozijnen, peren of bramen.
Nou maar weer snel naar de tuin waar alles groot begint te worden, na al de regen van afgelopen dagen. Helaas niet alleen de groentes en de bloemen, maar ook het onkruid.



12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Prachtig cadeau en....gefeliciteerd schoonmoeders! Dank je voor het recept, we gaan het hier ook proberen, Marijgje

10:07 a.m.  
Blogger Mariella said...

Haaa, ik weet wat ons toetje voor vanavond wordt! We hebben toevallig zondag een grote emmer vol rabarber meegekregen uit Friesland. Jammie jammie, dankjewel!

4:35 p.m.  
Blogger Unknown said...

oooohhh lekker!
Dat is toch een nadeel van een Rotterdams bovenwoning: geen tuin..

Gauw naar de groenteboer voor Rabarber (of naar de buurvrouw met moestuin:)

6:00 p.m.  
Anonymous hannah said...

Wat een heerlijk en origineel kado! Bedankt voor het recept.

6:49 p.m.  
Anonymous froukje said...

hhhmmmmmmm lijkt me lekker!

7:07 p.m.  
Anonymous Lieke said...

Dank je voor het recept. Klinkt heerlijk. Dat ga ik zeker eens maken, ik hou erg van rabarber!

7:47 p.m.  
Blogger dominiqueknitting said...

mooi cadeau... leuk gepresenteerd, en klinkt eeeerg lekker

8:21 a.m.  
Anonymous annita said...

Mmmm lekker, dat ga ik snel een keer maken.

9:00 a.m.  
Blogger Unknown said...

o wat houd ik van rabarber. Ik ga deze crumble ook proberen. misschien is er tussen al het onkruid in mijn tuin ook nog plek voor en rabarber-plant.....

11:22 a.m.  
Blogger Overstap said...

Yummie, yummie....

3:57 p.m.  
Anonymous Muriel said...

Dat ziet er leuk en lekker uit!!

4:21 p.m.  
Blogger Saskia said...

rabarber... dát mist nog in onze tuin! EN ik vind het zooo lekker. Ik ga dit recept zeker uitproberen, en dan ga ik op zoek naar een variant met niet geraffineerde suikers (want sinds kort ben ik suiker vrij), dat wordt nog een (leuke) uitdaging! Dank je voor het delen! :-)

12:27 a.m.  

Een reactie posten

<< Home