maandag, juni 11, 2007

Patchwork met breien en Tadema

Zaterdag weer even mijn slag geslagen bij de Sleghte.
Allereerst een boek met allerlei breipatronen. Nou heb ik daar al veel van, maar ach, er kan nog meer bij.
Dit boek sprak mij erg aan omdat ze de steken op proeflapjes breien en die kun je dan weer aan elkaar naaien (als patchwork) om zo een 'quilt' te krijgen. Een leuk idee.

Verder nog een heel bijzonder boek over draperieën.
Ik ben altijd druk aan het naaien geweest, voor mijn kinderen en voor mezelf, maar de laatste jaren vind ik het steeds meer een opgave om al die patroon onderdelen op papier over te nemen en dan op stof etc. Ik vind gewoon een lap leuk omknopen eigenlijk wel zo makkelijk.
Ik ben daarom ook gek op schilderijen waarop dat goed te zien is, zoals bij Sir L. Alma Tadema. Zijn schilderijen vind ik erg boeiend, niet alleen om de stijl die hij hanteert maar ook om goed te zien hoe die lappen dan om het lichaam vallen en hoe het technisch in elkaar zit.
Leuke bijkomstigheid: Tadema is geboren in Dronrijp, een plaats dicht bij Leeuwarden.
Hij is dus een Fries, die het zover geschopt heeft dat hij in Great Britain tot Sir geslagen is!
Nou vond ik een boek die over dit onderwerp gaat, de geschiedenis van het omwikkelen en knopen van lappen tot kleding en ook patronen om rechte lappen zo te knippen dat je er mooie creaties van kunt maken.
Cora Kemperman lijkt haar inspiratie soms ook te halen uit de oude klassieken, want in haar ontwerpen komt het knopen van lappen tot kledingstukken ook vaak voor.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dat breipatronenboek heb ik ook al een aantal keer mee in mijn handen gestaan, maar ik twijfel nog steeds. Ik doe eigenlijk weinig met mijn breistekenboeken. Maar die patchworkdeken klinkt wel leuk. Staat daar ook een uitleg van in? (nu begin ik toch weer te twijfelen :P)

8:01 a.m.  
Blogger TessaS said...

Dat boek over draperieen zou ook iets voor mij zijn. Wat je zegt; al dat overnemen van die patronen op papier. Ik doe het de laatste jaren ook steeds minder. Voor de kinderen maakte ik vroeger bijna alles zelf, maar nu ben ik al blij als ik mezelf aan mijn eigen gemaakte belofte hou; alle jassen maak ik zelf! Daar heb ik dan ook veel plezier van, want die dragen ze dagelijks, terwijl er andere creaties zijn geweest die ze misschien maar één of twee keer aanhadden voor ze er of alweer uitgegroeid waren, of het seizoen alweer voorbij was.
Kun je vertellen wat de titel en schrijver van dit boek zijn?
En ja, Cora Kemperman; fantastische kleding! Mijn garderobe bestaat denk ik voor 60% uit kleding van Cora, verder nog zo'n 30% kleding van Art en dan het restje aangevuld met wat basis t-shirts van andere winkels!

9:07 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Leuke boeken erbij voor je bibliotheek!

5:31 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

o.dat breipatronenboek lijkt me erg leuk!!!!!!!!

7:17 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Leuk he, Tadema. Je zou zo in die schilderijen willen stappen.

11:34 p.m.  

Een reactie posten

<< Home