woensdag, september 13, 2006

Zwoele septemberavond

Zes keer in het voorjaar en zes keer in het najaar ben ik met 4 andere vrouwen op masterclass bij de kunstenares Juut van Koppenhagen. In het verleden maakte ze sieraden en objecten van fietsbinnenbanden, auto binnenbanden en ander 'afvalmateriaal'. Ze had diverse exposities in musea en galeries.
Nu ze lichamelijke problemen heeft en het zware werk zelf niet meer kan doen, heeft ze het plan opgevat om andere creatievelingen verder te helpen in hun proces. Inmiddels doet ze dat al meer dan 10 jaar waarvan ik de laatste 3 jaar meedoe.
We werken in en bij een grote deel (grote schuur van een kophalsromp boerderij) midden in de landerijen en de natuur, vlak onder Leeuwarden, bij Bears. We hebben zicht op het beroemde Jorwerd.
Gisteravond was het weer zover en we konden genieten van een prachtige zonsondergang. Dat alleen al is een prachtig geschenk.
We werken deze zes keer met sportmaterialen zoals, ballen, skiës, hoepels, vollybalnetten en nog veel meer. Het werkt verslavend maar ook confronterend.

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kunstig, dat verwacht je niet dat je met zulke materialen kunst kunt maken.

Hier liggen tientallen stukgebeten(hond) en geschopte (zonen) ballen, kijken of ik daar wat mee kan:-)))).

Is dit object van jouw hand??

10:07 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

leuke foto! jammer dat je er geen een hebt van de mooie zonsondergang van gister.

10:43 a.m.  
Blogger Unknown said...

Hee Tijm: is dat de kunstenares die prachtige sieraden maakte door op cruciale plekken in binnenbanden van auto's en fietsen te knippen of snijden? Ik werd daar altijd zo hebberig van: prachtige monumentale ornamenten!

5:53 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heel bijzonder... eigenlijk weet ik nog niet goed wat ik ervan moet vinden!
Weegschaal.... eeuwige twijfelaar!:)))

7:33 p.m.  
Blogger Tijm said...

Ja Froukje, Juut heeft de wereld aan sieraden gemaakt met binnenbanden en rubberdraad.Dit gecombineerd met fietsventieldopjes en schroefjes en andere ijzerwaren.
Verder maakte ze prachtige wantobjecten van trekkerbinnenbanden en vliegtuigbinnenbanden. Ook heeft ze een hele serie 'vasen' gemaaktban grote banden. Deze waren o.a.te zien in het stedelijk museum van Zwolle.

9:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dit is nog eens wat anders dan breien! Maar de matrialen zijn best stug om te bewerken lijk me. Wel goed voor je eigen creativiteit!

11:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mens allemaal niet kan!!
Bij mij gaan de stukgebeten ballen van de hond in de kliko...zonde blijkbaar. Je kan het dus hergebruiken voor kunst!!

12:01 a.m.  
Blogger Unknown said...

Kan ieamdn mij helpen contact te leggen met deze Juut van Koppenhagen? Ik vind nergens haar gegevens...
Ik ben te bereiken via sibejan@sjkv.nl of 0650505925.
Alvast heel erg bedankt!
sibe jan

2:37 p.m.  

Een reactie posten

<< Home