zondag, januari 22, 2012

Meten is weten

Vandaag is een perfecte dag om dat te doen wat ik al lang wilde doen, namelijk het vastleggen van mijn maten. Dit wilde ik al lang, maar ik vergat het ook steeds weer. Maar door het prachtige boek 'Little red in the city' van Ysolda werd ik er weer aan herinnerd. Mijn wens is om goed passende kleding te kunnen breien en daarvoor is goed meten vereist.

Dus alles bij langs en opschrijven in het mooie boek.
Ik ben niet zo'n wiskundig wonder en maak vaak mee dat wat ik goed opmeet, toch weer anders uitvalt als ik het gebreid heb. Daarom heb ik mijn hoop op het boek van Ysolda gevestigd en op haar workshop die ik dolgraag wil gaan volgen. Ik hoop dat ze me het mysterie van een goed zittend gebreid kledingstuk kan uitleggen en dat ik het daarna ook snap en kan toepassen. Ja, ik twijfel erg aan mijn intelectuele en technische vaardigheden. Maar ik wil erg graag een perfecte snit creeëren.

Naast het meten van het lichaam is natuurlijk ook een goed proeflapje noodzakelijk. Daarom heb ik een gebreid van het prachtige garen waarmee ik een vest wil gaan breien. Dit zalig zachte garen heb ik van mijn moeder gekregen nadat ze een rondreis gemaakt had in Nieuw Zeeland. Het lag nog steeds te wachten op een mooi project.

En nu....it sil heve......it giet oan......
Ik ga trachten om een goed zittend vest te maken. Mijn steun en toeverlaat zal Ysolda zijn en haar patroon Chickadee.



Hiermee hoop ik voor eens en voor altijd af te rekenen met het idee dat ik geen goed zittende kleding kan breien. Ik wil deze blokade doorbreken en als ik dat wil, dan moet ik het ook gaan doen en dus in het handelen gaan zitten. Falen mag, fouten maken ook. Dat is niet erg, ik wil het leren.












6 Comments:

Blogger MoonWise said...

Veel succes Tijm. Het is even worstelen met het nemen van je eigen maten, uitzoeken waar je wat kunt toepassen, daarna is het écht mogelijk om goed passende kleding te breien. Ik ben inmiddels overtuigd. Ysolda legt het in het boek heel goed uit ... en ... natuurlijk is er in april de workshop. Ik hoop dat er een plekje voor mij is ;-)

6:01 p.m.  
Blogger mevrouw Opdebank said...

Ik ben erg benieuwd. Net een vestje gebreid (patroon van garnstudio) wat ik misschien pas als ik 10 kilo afval :-(. Ook ben ik een truitje aan het breien (patroon van Rowan) waarvan ik bang ben dat ik het, als reactie op het te kleine vest, te groot maak. Ik vind kleding breien maar moeilijk dus ik volg dit onderwerp met grote interesse!

7:16 p.m.  
Blogger dominiqueknitting said...

klinkt heel herkenbaar. Ik hoop dat je veel blogt hierover, dan kunnen we het allemaal volgen!

10:14 p.m.  
Blogger Annita said...

Ik ben heel erg benieuwd. Ik moet zeggen dat ik ook vaak met gebreide kleding zit die niet echt goed past. Op dit moment geen probleem: ik brei alleen maar knuffels. Toch vind ik het erg leuk om dit te volgen.

12:00 a.m.  
Anonymous Marijke said...

Het is inderdaad een hele kunst om iets te maken dat goed past. Maar met je grondige aanpak, het prachtige garen en een beetje hulp van Ysolda moet het lukken. Succes!

5:00 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Oh, dat is nou precies de reden dat ik amper kleding brei!
Ik ga ook de workshop volgen, kunnen we gezellig samen een hele garderobe bij elkaar breien!

Prachtige kleur uit NZ!

12:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home