zaterdag, december 10, 2011

Deel 7: de Herder

De Herder staat te popelen om gemaakt te worden. Hij wil volgende week graag naar zijn kudde. Hij wordt net zo gemaakt als Maria en Jozef. Het is leuk om hem net wat ruiger te maken dan hen, omdat hij een buitenmens is en dus door weer en wind gevormd is.

Een herderststaf hoort er echt bij. Dit kan een klein takje zijn. Verder is een herderstas een mooie toevoeging. Deze kun je breien, maar ook haken, knopen of van een klein stukje dunne leer maken. En misschien draagt je herder wel een wat ruige wollen jas, wat hij 'zelf' gemaakt heeft van de wol van zijn schapen. En muts of hoed kan ook naar eigen inzicht gemaakt worden. Het is heel leuk om de herder aan te kleden. Ik vond het zo leuk dat ik uiteindelijk nog een gemaakt heb om al mijn ideeën qua kleding uit te kunnen voeren.

Om de mensfiguren goed te laten staan is het soms handig om een dik stuk karton te gebruiken om er een bodem uit te knippen op de maat van het rondje wat je haakt en dit na het vullen van het lijfje er in te drukken en daar het rondje bovenop te doen, die je dan vast zet.

Ook dit keer wens ik je heel veel plezier bij het maken van dit grappige figuurtje. een zalig rustgevend en overzichtelijk en creatief werkje voor in deze tijd die tegenwoordig zo druk is, maar juist zo een periode zou mogen zijn van overdenking en herdenking.







4 Comments:

Blogger Breienmaar said...

Om deze poppetjes stevig te laten staan kan je evt. ook wat poppengranulaat of wat aquarium grind onderin het popje stoppen met daarop het kartonnetje, dan staan deze poppetjes echt stevig.

10:16 p.m.  
Blogger Breienmaar said...

Vergeet ik nog dat ik je herder echt heel leuk vind:)

10:17 p.m.  
Blogger Aal said...

Ohh, wat een mooie, stoere herder! Ik wilde de basis van de herder al afgelopen week maken, maar dat is er nog niet van gekomen. Afijn, nog een week de tijd, toch? Ik kan me herinneren dat de herders in ons Kerstspel op de Zondagsschool vroeger een jutezak kleurig iets droegen met een Arabische doek om het hoofd. Dat leek mij ook wel leuk, maar jouw herder vind ik óók zo leuk! Dilemma dus.....

10:41 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Ik wil zo'n herder met kudde schaapjes het hele jaar door in mijn tuin....

3:55 p.m.  

Een reactie posten

<< Home