zaterdag, december 03, 2011

Deel 6: de Os

Vandaag wordt het patroon van de os onthuld. De os, die met zijn warme adem en lichaamswarmte het kindje Jezus in die koude dagen warm hield.
Ook kun je bedenken wat voor plantenleven je op 2de adventszondag toe wilt voegen op de seizoenstafel, want op deze zondag komt het plantenleven erbij. Je kunt er stukjes mos bij leggen of een takje buxus of conifeer. Het kan ook mooi zijn om er een klein plantje bij te zetten


Ik ben extra blij met dit patroon, want ik kon vorig jaar nergens iets vinden wat koe achtig genoeg was om als os door te gaan. Daarom heb ik toen de meesterontwerpster van dieren gemaild en gevraagd of ze heel misschien voor mij een patroontje wilde maken. En deze geweldige vrouw was meteen bereid dit te doen. Annita, nogmaals heel heel hartelijk dank hiervoor. En fijn dat je nu door deze Knitalong nog meer mensen er blij mee maakt!


Onderstaande patroon is door Annita Wildschut bedacht. Het breit erg makkelijk. Helaas heb ik zelf geen tijd gehad om een foto tutorial te maken, want de Sinterklaas suprises moesten ook nog af. Maar mensen die al de ezel en de schaapjes gemaakt hebben herkennen gelijk de werkwijze en zullen er geen moeite mee hebben om het te maken.


K= knit= steek recht breien.
afk3= 3 st afkanten, let op, je hebt nu de eerste steek van de volgende instructie al gebreid.
opz10= 10 steken opzetten
K2tog=2steken samenbreien


De os wordt net als de ezel van kont naar neus gebreid. Door op wat dikkere pennen met wat dikker garen te breien wordt de os groter. Hij zou uiteindelijk net wat groter of gelijk mogen worden als de ezel als je wilt dat de verhoudingen kloppen.


28 steken opzetten
1 naald recht
k13 * k2 * k13
overbreien
afk5 k8 * k1 * k2 * k1 * k13
afk5 ,k24 opz10
k19 * k1 * k4 * k1 * k10 opz10
overbreien
k20 * k1 * k6 * k1 * k20
brei verder tot beide achterpoten 6 ribbels hebben.
afh10 k42
afh10 k32 opz2
k34 opz2
k12 k2tog k8 k2tog k12
overbreien
k11 k2tog k8 k2tog k11
k2 * k28 * k2
6 naalden overbreien
k2 k2tog k26 k2tog k2
2 steken afkanten, uitbreien.
2 steken afkanten uitbreien, 10 steken op zetten
overbreien, 10 steken opzetten (48 steken)
k20 * k8 * k20
overbreien
k21 * k8 * k21
overbreien
k22 * k8 * k22
overbreien
k23 * k8 * k23
overbreien
k24 * k8 * k24
overbreien
afk12 k13 * k8 * k25
afh12 k36 opz5
k19 * k8 * k14 opz5
overbreien
k20 * k8 * k20
overbreien
afk13 k8 * k8 * k21
afk13 k26
overbreien
overbreien
k2 * k6 k2tog k6 k2tog k6 * k2
overbreien
k2 * k5 k2tog k2tog k4 k2tog k2tog k5 * k2
overbreien
k8 k2tog k4 k2tog k8
overbreien
k1 k2tog k4 k2tog k4 k2tog k4 k2tog k1
overbreien
k5 k2tog k4 k2tog k5
overbreien
k4 k2tog k4 k2tog k4
overbreien
overbreien
afk4 k10
afk4 k6
k2 k2tog k2
afkanten

De “flappen” achter de achterpoten en voor de voorpoten worden tussen de poten naar voren en achteren geslagen en daar vast genaaid. Zie fotoos.

OREN

6st opzetten
k6
k6
k6 opz2
k8
k8 opz2
k10
k10
k10
afk2 k8
k8
afk2 k6
k6
afkanten

14 Comments:

Anonymous Jeannette said...

Ook de os is weer ontzettend leuk...!
En wat een lieve samenwerking van jullie! (Zo jammer dat het me nu niet lukt om mee te breien/maken, maar ik geniet extra mee op jouw blog; dank je wel daarvoor!)

12:25 p.m.  
Blogger Aal said...

Yessss, de os kan gemaakt worden! Vanochtend heb ik Jozef en Maria afgemaakt en op de foto gezet. Ook heb ik zeven schaapjes af en morgen mag ik het 'groen' toevoegen aan mijn blauwe doek en de stenen/mineralen; zó leuk allemaal om te doen!

1:39 p.m.  
Blogger Aal said...

Een breitechnisch vraagje: betekent een sterretje (*) in de beschrijving van de os dat je op die plaats een steek moet meerderen?

2:57 p.m.  
Blogger Gea said...

ja dat wilde ik ook al weten :)

8:26 p.m.  
Blogger Aal said...

Ik ben er achter: een * is inderdaad 1 meerderen!

8:30 p.m.  
Blogger Gea said...

aan beide kanten?

8:33 p.m.  
Blogger Aal said...

@ Gea: nee, 1 steek op de plaats van elk sterretje. dus b.v.: k13, van de volgende steek 2 steken maken. Die tweede steek van die twee steken is dan de 1e steek van het volgende aantal te breien steken.
dus:een toer met k13, *, k2, *, k13, wordt een toer van 30 steken (13+1+2+1+13).
Bij de oren staat volgens mij een foutje: vanaf toer 6 niet 3 maar 4 pennen van 10 steken breien, anders kom je niet goed uit om aan de punt van het oor te minderen. Verder ben ik nog niet. Morgenochtend hoop ik de os in elkaar te zetten!

9:53 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn groepsreisje is af en op pakjesavond op reis gegaan naar de uitwonende kinderen. Dank voor de prachtige patronen!
Arjanne

Helaas lukt het niet om hier een foto te plaatsen.

11:17 a.m.  
Blogger Herma said...

Bedankt Sali voor het oplossen. En ik ben vergeten te vermelden dat il horens gemaakt heb van een pijpenrager.

5:26 p.m.  
Blogger Herma said...

Ik bedoel dus Aal. Zo irri die spellingsgedoe op de smartphone.

5:28 p.m.  
Blogger Annita said...

Leuk om mijn os hier weer te zien. Plaatst me weer een jaar terug, toen ik in het revalidatiecentrum dit patroon heb gemaakt. Het leven ziet er nu toch vrolijker uit.

9:16 a.m.  
Blogger Unknown said...

Breitechnische vraag: afh 10 is dat afhalen, dus zonder te breien op de andere naald zetten of is het afkanten, dus minder steken als resultaat

5:16 p.m.  
Blogger Herma said...

Het is voor mij lang geleden Peter dat ik het gemaakt heb, dus ik weet het nu even niet. Het helpt om te gaan beginnen en dan te kijken hoe het gaat. Ook de foto erbij houden. Dan kom je er vast wel uit.
Succes

7:27 p.m.  
Blogger Unknown said...

kan iemand mij vertelln hoe ik de os in elkaar moet zetten?

1:45 p.m.  

Een reactie posten

<< Home