zaterdag, november 12, 2011

Deel 2: Het ezeltje

Vandaag volgt het ezeltje. Een belangrijk figuurtje, want ze mag Maria en Jozef heel de weg begeleiden en helpen naar Bethlehem toe.
Ze wordt van sokkengaren gemaakt. Ik heb Delight grijs van Drops gebruikt omdat dit zo mooi verloopt in grijzen. Omdat het ezeltje in ribbel (alle pennen recht breien) gebreid wordt, heb ik kleinere naalden, namelijk naalden 2 gebruikt. Dit omdat ribbels wat los van structuur zijn en het mooier is als de ribbel vrij dicht wordt.
Zet 40 steken op en brei 12 naalden recht (is 6 ribbels).

Volgende pen 11 steken afkanten en de rest van de steken breien.
Volgende pen 11 steken afkanten en de rest van de steken breien.


Dit worden de achterpoten.

Nu wordt het lijfje gebreid. De meerderdingen en minderingen lijken wat lastig, maar zijn er voor dat er wat meer model in het ezeltje komt.




Nld 1: brei de 18 steken (vanaf nu aangegeven met r).


Nld 2: brei 18r.


Nld 3 :brei 2r, brei uit de volgende steek 2 steken, dit is een meerdering en zal vanaf nu als 1/2 geschreven worden, 3r, 1/2, 4r, 1/2, 3r, 1/2, 2r


Nld 4: brei 22r


Nld 5 : brei 2r, 1/2, 4r, 1/2, 6r, 1/2, 4r, 1/2, 2r


Nld 6: brei 26r


Nld 7: brei 2r, 1/2, 7r, K2tog (brei 2 steken samen), 2r, K2tog, 7r, 1/2, 2r.
Nld 8: brei 26r


Nld 9: brei 2r, 1/2, 7r, K2tog, 2r, K2tog, 7r, 1/2, 2r.


Nld10: brei 26r


Nld 11:brei 2r, K2tog, 6r, K2tog, 2r, K2tog, 6r, K2tog, 2r


Nld 12: brei 22 r


Nld 13:brei 2r, K2tog, 14r, K2tog, 2r


Nld 14:brei 20 r

Nu zijn we bij de voorpootjes.

Brei een naald en meerder op het eind 11 steken.

Draai het werk, brei de naald en meerder aan het eind 11 steken.

Nu is het even opletten want tijdens het breien van de voorpootjes wordt er ook voor de nek gemeerderd.


Nld 1: Brei 19r, 1/2, 2r, 1/2, 19r


Nld 2: Brei 44r


Nld 3: Brei 20 r 1/2, 2r, 1/2, 20r


Nld 4: Brei 46r


Nld 5: Brei 21r, 1/2, 2r, 1/2, 21r


Nld 6: brei 48r


Nld 7: Brei 22r, 1/2, 2r, 1/2, 2r


Nld 8: Brei 50 r


Nld 9 : Brei 23r, 1/2, 2r, 1/2, 23r


Nld 10 brei 52r


Nld 11 brei 24r, 1/2, 2r, 1/2, 24r


Nld 12 brei 54r


In het breisel zie je de nek nu al wat omhoog komen.

Kant nu 16 steken af in de volgende naald en brei de pen uit.

Kant aan de andere kant ook 16 steken af en brei de pen uit.

Je hebt nu de voorpoten klaar en begint aan de hals en de kop.

Nld1: Minder 2 steken en brei pen uit.


Nld 2: Minder 2 steken en brei pen uit.


Nld3: K2tog en brei pen uit.


Nld 4: K2tog en brei pen uit.


Nld 5: Brei pen uit en meerder 3 steken op het eind


Nld 6: Brei pen uit en meerder 3 steken op het eind.


Nld7:Brei pen uit en meerder 2 steken op eind


Nld 8; Brei pen uit en meerder 2 steken op eind.


Brei nog 4 pennen gewoon recht


Nld 13: K2tog, brei pen uit.


Nld 14: K2tog brei pen uit.
Brei naald 15 tot de helft.


Vouw je breiwerk samen en kant af met een derde naald door met de derde naald door elke eerste steek van de naalden te gaan, dezen samen te breien en zo de steken die op de rechter naald steeds af te kanten. Dit scheelt weer bij het in elkaar naaien van de kop.

En daar ligt het ezeltje al. Nu alleen nog vullen.

Vouw de uiteinden van de pijpenragers zodat ze even lang zijn als de poten.

Omwikkel de pijpenragers een beetje met vulsel. Maak daarna de naad van de kop verder dicht tot aan de voorpoten.
Leg de omwikkelde pijpenrager zoals op de foto neer en naai de naden van de pootjes vast.

Vul het kopje en de nek.

Doe nu hetzelfde met de achterpoten. Denk er om dat je niet te ver gaat bij de buik. Sluit het kontje. Naai nu de buik dicht en vul steeds een beetje. Hou een laatste gaatje open, vul nog even mooi in model en naai dit ook dicht.

Brei de oren. Zet 5 steken op. brei 14 naalden = 7 ribbels. Brei nu elke naald de 2de en 3de steek samen. op het eind de 3 steken samen breien.

Maak manen op een manier die jij leuk vindt. Ik vond deze manier wel handig en mooi.

Steek van de ene zijkant naar de andere en laat een lus hangen. Steek de naald nog een keer terug en laat hem aan de andere kant uitkomen. dan laat je daar weer een lus hangen. etc.



Daarna komen de oren aan de kop.

Als je het mooi vindt kun je ezel oogjes geven, maar zonder is het ook mooi. Staartje maak je door een aantal draden door het kontje te steken, dezen te vlechten en dan af te knopen.


Het ezeltje is klaar en mag wachten tot het tijd is om op weg te gaan.

Om het nog meer te verfraaien kun je misschien nog een mooi leidsel maken of een doekje voor over de rug. Of wat er verder in je op komt.


Veel maakplezier.































17 Comments:

Blogger Gea said...

zo mooi!!
'zucht' en nu nog tijd :(

8:52 p.m.  
Blogger Aal said...

Wat een schatje is dit ook weer. Naalden 2: check; grijze sokkenwol (Drops Fabel restje): check, dus: los!

9:12 p.m.  
Blogger Jessica said...

Hi Tijm,

Ik heb geen breipennen 2. Wel 2,5. Kan ik het patroontje dan in tricotsteek breien? Blijft de vorm dan hetzelfde?

10:15 p.m.  
Blogger Herma said...

Jessica, omdat ik je niet via je link kan bereiken, hier even het antwoord. Als je tricot gaat breien wordt het effect toch wat anders. Doe maar op pennen 2,5 en dan er bewust om denken dat je de draad iets strakker aantrekt. Gewoon wat stijver breien, dan komt het vast goed.

Succes!

7:26 a.m.  
Anonymous Jeannette said...

Wat een schàttig ezeltje!!, en wat schrijf je er weer een ontzettend duidelijke handleiding bij.., dank je wel!

9:22 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben zo benieuwd hoe veel van deze kerststallen er gaan ontstaan

12:03 p.m.  
Blogger Annita said...

Dat was ik

12:04 p.m.  
Blogger Jolanda said...

Mooi! En wol is voorradig. Dus ik kan aan de slag

5:38 p.m.  
Anonymous Noor said...

ik kom sinds lange tijd weer even neuzen op jouw weblog, wat een leuk idee om de figuren van de kerststal te breien. Ik sla het even op omdat ik andere brei en borduurplannen heb deze maand. Veel plezier met het maken ervan.

10:21 p.m.  
Anonymous Monique Woolly Pony said...

Wat een leuk ezeltje. Je gebruikt er ook prachtige wol voor. :)

10:18 a.m.  
Blogger marian'ne m said...

Zo leuk !!!

Ik heb je gelinkt in een logje, oke !!
Ben mijn mail adressen kwijt dus even zo.

Ik zwaaii ook hier even naar je zusje want ik kan bij haar niet reageren. OOk ik heb een overstap gemaakt.
!!;-))

(((zwaaii)))... MM

12:18 p.m.  
Blogger Jessica said...

Hi Tijm,

Nou het ezeltje staat op mijn 2,5 pennen. En volgens mij gaat dat heel prima. Het garen is denk ik iets dikker als de drops delight. Ik heb alleen nog een vraag. Heb net 2x 16 st afgekant bij de voorpoten en moet beginnen aan de nek. Maar wat is het verschil tussen knit 2 together en minderen? Want ik moet nu 2 steken minderen en een paar regels verder moet ik 2 st samen breien. Ik dacht dat 2st samen breien hetzelfde was als minderen...

Groetjes!

1:34 p.m.  
Anonymous Marijke said...

Hoewel ik niet meebrei, geniet ik erg van je mooie patronen voor de kerststal. Misschien volgend jaar... Bedankt!

7:15 p.m.  
Blogger Herma said...

Jessica, ja dat klinkt als hetzelfde maar het geeft beiden een ander effect. 2 steken afkanten geeft een soort naadje een randje. 2 st samenbreien dan is de mindering een geheel met het breiwerk, meer een schuinte. (Als het met meer steken gebeurd zie je het verschil beter).

6:44 a.m.  
Blogger Gea said...

yes,ik doe toch mee :)

de hoofdjes heb ik al
zie mijn blog

9:47 p.m.  
Blogger Wieke van Keulen said...

Prachtig, Tijm. Ik zag de link naar je blog op Gea's blog en dit is iets wat ik ook zo graag eens zou willen doen. Top uitgelegd. Alleen, begin ik denk ik pas in januari, dan ben ik op tijd klaar!

10:30 p.m.  
Blogger Marianne schrijft over Beleef said...

Het breien doe ik je niet na, probeer ik geeneens ;-)
Voor dit ezeltje heb ik maar één woord, oh nee twee:
"ahhh" "lief"

groetjes, Marianne

5:33 a.m.  

Een reactie posten

<< Home