zondag, november 21, 2010

Met liefde

Begin oktober ben ik met een groot project begonnen. Nou ja groot.....het kost veel tijd en er mag veel gemaakt worden. En het moest een verrassing blijven.
Al met al een spannend en uitdagend project. Ik was er zelf enthousiast over, maar kon het niet delen, want ja, als je iets als een verrassing wilt bewaren, is het beter om het zo weinig mogelijk mensen te vertellen.
Maar vandaag mag iedereen het weten, want degenen waarvoor ik bezig was, hebben het project nu gekregen. Al nieuwgierig??
Ik zal het uitleggen. We hebben als gezin in de loop der jaren een aantal tradities ontwikkelt die wij als gezin koesteren. Dat varieert van een gezellig verjaardagsontbijt, 'eind-van-de-zomer- etentje' tot het openen van de adventskalender in de maand december.
Een andere traditie werd deze zomer toevallig besproken: dat op de eerste adventzondag Jozef en Maria met de ezel op weg gaan naar Bethlehem. "Dat blijf je wel doen hé Mam, ook nu we allemaal uit huis zijn!!?". Natuurlijk blijf ik het doen, omdat ik het zo waardevol vind om de Adventperiode bewust te vieren met tradities en beleven.
Toen kreeg ik het idee om voor de beide dochters hun eigen Kerststalfiguren te maken. En dat betekende het maken van twee Maria's, twee Jozeffen en ga zo maar door.
Het was zo ontzettend leuk om te maken, zo gezellig ook. En het bij voorbaat genieten van de reacties van de dochters, bij het zien van hun eigen Kerstgebeuren.
Ik heb de hulp van Annita ingeroepen voor het patroon voor de os, omdat ik nergens een goede kon vinden en zelf niet goed kan ontwerpen. Annita heeft een prachtig patroon ontworpen, bedankt!!
Annita en ik hebben het idee om volgend jaar deze kerstfiguren als een Knitalong aan te bieden. Dat er elke week een patroontje voor een figuurtje bekent gemaakt wordt, zodat wie mee doet voor de eerste Adventzondag het hele plaatje compleet heeft.

Om het geheel goed te kunnen bewaren voor hen, zodat het in de studentenwoningen niet zoek zal raken en zo de tand des tijds te kunnen doorstaan en om het voor hen overzichtelijk te maken, heb ik voor elke Adventzondag een doosje in een grotere pastic doos gedaan, met daarin de betreffende figuren.
Ze waren er allebei erg blij mee en genoten van het vooruitzicht om in hun eigen woning deze gezinstraditie voort te zetten.

Nog een weekje wachten en dan..................mogen Jozef, Maria en het ezeltje weer op weg, op weg naar de stal waarin Jezus geboren zal worden.


18 Comments:

Anonymous gea said...

wat een leuk idee!!
wij hebben die traditie ook
maar ik heb al bijna 4 kinderen de deur uit
dat worden veel marias en jozefs en de rest
:)))
een knitalong, super!!!
jammer dat het nog een jaar duurt
maar ik doe wel mee :))

9:32 a.m.  
Anonymous saskia said...

Die knitalong lijkt me een leuk idee! Dit jaar mag ook hoor...:)
Mooie kerstgroep.
groet, Saskia

10:22 a.m.  
Blogger Puck said...

Een superidee! Ik meld me aan voro de knitalong!

Groetjes,
Puck

12:20 p.m.  
Blogger dominiqueknitting said...

oh, wat een mooi idee... ik weet zeker dat zo'n knitalong een groot succes zal zijn. En Annita's patronen zijn natuurlijk super.

12:43 p.m.  
Blogger Gini said...

mooi, mooi, niet alleen hoe het eruit ziet, maar ook de gedachten erbij.
en die knitalong mag wat mij betreft ook al wel eerder ;-)

gini

2:58 p.m.  
Anonymous froukje said...

Prachtig!

5:32 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Oh wat mooi!... de traditie, het doorgeven, en de uitvoering...
En wat hartelijk: de knitalong...

7:05 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuk idee, wij hebben dezelfde traditie, alleen het jaar met Verdonk aan het roer heeft mijn man Maria en Jozef meteen in de stal gezet. 'Voor als de grenzen dicht gaan' Mijn kinderen hebben nog geen stal, absoluut een leuk idee dit ook aan mijn dochter te geven.(jongens niet vermoed ik...)
Een knitalong is super.

8:09 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

vorig bericht was ik.;)
Aagje

8:10 p.m.  
Anonymous Jan said...

Superleuk!!!!

9:13 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Het is een prachtige samenwerking, een wonderbaarlijke uitwerking!

Misschien kan de KAL dan in de zomer beginnen?? Ik ben áltijd te laat met seizoensdingen, en dus ook Kerst.
Prachtig dat je je dochters zo blij hebt kunnen maken.

9:34 p.m.  
Anonymous Siem said...

Wat geweldig is het geworden en wat zullen jullie dochters er blij mee zijn!! Ik wil me bij deze al aanmelden voor de knitalong volgend jaar!
Bijzonder he dat die mooie traditionele gebeurtenissen zo waardevol blijken te zijn voor je kinderen, kan mij daar zo over verbazen!

10:09 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Oh, wat waardevol om zoiets mee te krijgen. heel mooi! mARIJGJE

9:19 a.m.  
Blogger Unknown said...

Wat een prachtige traditie. Ik vermoed dat deze breiwerken nog vele jaren meegaan en ook weer worden doorgegeven. Een knitalong is een geweldig idee.

3:57 p.m.  
Anonymous annita said...

Wat is het mooi geworden, fijn dat ze er blij mee zijn, en die KAL, wat een enthousiasme, dat gaat leuk worden.

9:05 p.m.  
Anonymous Anje said...

Oh wat leuk, wat zijn het een mooie figuurtjes geworden. Zo leuk het in ere houden van traditie. hier gaat het net zo.
Super om er een samenbrei van te maken, mmmm.....
Lieve groet Anje.

7:06 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

hee leuk idee die KAL !!!
het kan nog voor 1 december..hahah

geintje, neem gerust jullie tijd,
maar...we kijken er wel al naar uit !

breigroet Cathérine

5:02 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Beste Gea kun jij me op juiste spoor zetten ik vind een beschrijving van een ezeltje maar kan de maakster niet ontdekken Ik zou haar willen bedanken en willen vragen of de beschrijving van de andere kerststalfiguren ook ergens te vinden zijn
Jij had gereageerd zodoende denk ik dat jij mogelijk weet hoe de ontwerpster te “ vinden” vriendelijk dank bij voorbaat voor je reactie Anne Marie

3:53 p.m.  

Een reactie posten

<< Home