vrijdag, augustus 01, 2008

11 stedentocht

Zelfs met deze hitte zijn we in Fryslân nog bezig met de Alvestêdetocht (=elfstedentocht).
Nou ja, iedereen..............in dit geval Tryater, de beroemde Frysktalige toneelgroep uit Leeuwarden. Beroemd om hun grote spektakels zoals Peer Gynt, in de duinen van Terschelling op Oerol, Keanig Lear in de grootste manege van Nederland, Orfeo Aqua, een opera opvoering 's ochtends vroeg bij zonsopgang in het midden van 'nergens' ergens in Fryslân en Pake im Stansi, een toneelstuk in een boxring over 10 partijen boksen gespeeld. Ook hun kleinere toneelstukken zijn prachtig, veelal van Ierse en Schotse schrijvers, met schitterende dialogen en monologen.
Hun programmaboek is net uit en heeft als thema de 11 stedentocht.

Groot was mijn verbazing en vreugde om het bovenstaande te lezen: Breidzje de 100 jier alvestêdetocht mûtse (= brei de 100 jaar 11 stedentocht muts).
In onze prachtige Fryske taal wordt een kleurrijk beeld geschetst van deze 'tocht der tochten'. Je zou bijna willen dat het weer winter was.
De theatergroep heeft een toneelstuk geschreven over de tocht en gaat er een enorm spektakel van maken. er komt zelfs een 12 uur durende bustocht langs alle 11 steden met onderweg eten en drinken en theater!!

Dan het volgende (ik vertaal de tekst even voor mensen die het Frysk niet machtig zijn):
Om opnieuw dat speciale ijsgevoel te krijgen doen de vormgevers een oproep aan alle mensen die breien kunnen, of die dat graag willen leren. Er moeten mutsen gemaakt worden! Een hele boel! Niet rechtuit, niet oranje, maar bijzondere mutsen, speciaal voor de 11 Stêdentocht van Tryater. Hoe gekker, hoe leuker! IJspegels-in-een-baard-muts, Piet-Paulusma-mûtsen en Jan-met-de-pet-mutsen, die uit zijn muts briefjes uitdeelt met de vraag zijn vrouw te bellen om te zeggen dat het goed met hem gaat.......
Heel Fryslân moet aan het breien slaan!

De bedoeling is dat je een muts ontwerpt naar het patroon wat nog op de website komt te staan. Deze moet je voor 20 november (ruim de tijd dus) opsturen naar Tryater. Al de mutsen worden voor de voorstelling gebruikt. De bijzonderste muts krijgt als prijs 2 vrijkaartjes.

Graag wil ik op mijn blog dit bericht de breiwereld insturen zodat veel mensen, ook buiten Fryslân, er van op de hoogte zijn en mee kunnen doen.

Zodra het patroon er staat laat ik het weten!

It giet oan!!!!!!!!!!!!!



11 Comments:

Anonymous Anoniem said...

It giet definitely oan, wat leuk!

Zal mijn hersenen laten werken, Tijm als jij je regendruppel muts laat bevriezen heb je al je ijspegelmuts! Marijgje

9:47 p.m.  
Blogger Ammerins said...

Wat geweldig! Daar moeten we als SnB Fryslan natuurlijk iets mee doen! Ik voorzie een geweldige brainstormsessie volgende week!

8:55 a.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Is er dan voor ons als SnB Fryslân een bijzondere taak weggelegd? Geweldig. Ruim de tijd voor een leuk ontwerp.
De druppelmuts van jou was idd ook het eerste waar ik aan moest denken!

12:22 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een waanzinnig leuk idee van Tryater, ja daar moeten wij zeker iets mee.

2:52 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

jouw druppelmuts kan toch ook als ijspegelmuts, die was waanzinnig!!
hoe dan ook t wordt fantastisch,wat een leuk initiatief
groiten hilly

3:34 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een ontzettend leuk idee! Vroeger bij mijn ouders heb ik weleens stukken van Tryater op tv gezien. Ik voel me weer helemaal Frysk :)

4:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuk plan, ik ben benieuwd wat dat allemaal op gaat leveren.

11:04 p.m.  
Blogger LMMCRL said...

Aan de slag zou ik zeggen tijm, dat is met jouw ervaring een peuleschilletje, toch!

9:09 a.m.  
Blogger Gawy said...

OO Gaaaf!! Het toeval wil dat ik van breien én theater houd.. (ongeveer evenveel.. ;)) Maar eens over nadenken dan!!

10:46 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat leuk! Idd daar moeten we met SnB Fryslan op inhaken eh nee op inbreien!!!! ;)

7:17 p.m.  
Blogger Mariella said...

Hoihoi,

Ik wilde het net mailen! Kreeg een scrap op hyves van een Friese vriendin :-)... Gaaf hoor, ik ga ook beginnen!

Groetjes, Mariella

9:55 a.m.  

Een reactie posten

<< Home