maandag, oktober 16, 2006

Handschoenen

Een tijdje terug las ik in de krant dat vrouwen in Riga druk bezig waren om handschoenen te breien voor de komende NAVOtop.Ik vond dit zo'n leuk idee dat dit eeuwenoude ambacht gebruikt zou worden voor deze moderne tijd en voor al die hoge pieten.
Zou het meehelpen om de vrede te bewaren en de wereld beter te maken?

Dit is tot nu toe het resultaat!! Laat ze de handschoenen gaan dragen tijdens het vergaderen en dan eindelijk eens 'spijkers met koppen slaan', want vaak kost deze bijeenkomsten enorm veel geld en wordt er veel gesproken maar worden er uiteindelijk geen besluiten genomen.

16 Comments:

Anonymous Anoniem said...

idd! leuke foto, heerlijk kleurrijk!

7:52 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Het is te hopen dat de handschoenen ergens toe bij dragen.... maar ik ben bang!!!
Erg mooi zo'n stapel handschoenen!!
Ik kan alleen wel een betere bestemming bedekken dan voor de hoge omen!!! ;o)

8:20 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

schitterende wanten, maar of het helpt.......

8:25 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een mooi gezicht. En ik dank dat er zeker een paar in hun hart geraakt zullen worden. Handwerk raakt gevoelens.
Zie ons eens jubelen en piepen wanneer we mooi handwerk zien !!! :-)))).

9:28 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Eens met Wilma. Als al die hoge heren nu eens met hun handschoen iemand gaan zoeken die dat echt nodig heeft...

10:18 p.m.  
Blogger Unknown said...

Wat een geweldige tip! Ben meteen bij de oorspronkelijke site gaan kijken, en heb natuurlijk gevraagd hoe ik aan alle patronen kan komen. Dat levert waarschijnlijk niks op, maar je weet maar nooit..Maar het idee dat Balkenende, Blair en Merkel straks thuiskomen met een stel topwanten... Ik had toch in de politiek moeten gaan!

10:33 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

wauw, daar zou ik graag een paar van meepikken.

11:23 p.m.  
Blogger Rineke said...

ooooh wat mooi!! Ik krijg helemaal zin om er in te duiken, zo ongeveer als oom Dagobert in zijn geldtank - of als kind in de herfstbladeren!

Een mooie gedachte ook! Als het de beslissers niet raakt, dan in ieder geval ons, gewone mensen - en dat heeft ook effekt!

8:01 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Een mooie foto en een prachtig initiatief. De breisters hebben hard gewerkt.

Op 12 september stond er een berichtje in de krant dat ze niet het Letse donderkruis of vuurkruis mochten breien omdat het overeenkomt met het 'hakenkruis'.
http://berthi.web-log.nl/berthi/2006/09/hakenkruis_op_b.html

11:06 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

... eigenlijk vind ik 't triest...

Hoge (meest mannelijke)omes in lekker verwarmde vliegtuigen, hotels en auto's...
Met vast designer (leren) handschoenen...

en

De waarschijnlijk niet zulke (geldelijk) rijke oudere(?) dames die zich een slag in de rondte breien voor de hoge (meestal)heren...

...eigenlijk is het triest...

want zouden ze echt deze wanten op hun waarde weten te schatten???

Ik zou ze allemaal (de hoge dames en heren, en de breiende dames) een weekje samen in een een gezellig huis willen opsluiten..., en de breiende dames daarbij een kookverbod opleggen...

... wie zou er wat van wie leren?

Over waar het in het leven nu eigenlijk over gaat...

4:33 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik zag net je linkje pas..., en las er een beetje...
Het projekt heeft in Letland het breien van deze wanten weer op de kaart gezet!
Nog veel te lezen, voor later...
;o)
Het idee is mooi.
Dat wel!

4:44 a.m.  
Blogger astridpersons said...

fantastische foto: ik zou graag een paar uitzoeken. En ik ben het eens met wilma: ik ben bang dat het niet zo gewaardeerd wordt dan wanneer er een paar om mijn handen zou zitten.

11:51 a.m.  
Blogger Unknown said...

zoals ik al schreef heb ik de organisatie gemaild om de patronen. Tot mijn vreugde en plezier kreeg ik vandaag een reactie uit Letland, die ik je/jullie niet wil onthouden! Hier komt ie:

Dear Froukje,

It is really nice to hear that you like our idea, and it is amazing that our mittens find their adorers abroad as well. The idea has really created the Renaissance of Latvia's ethnographic mittens and symbols, and encouraged the respect for the Latvian folk art. We had 268 knitters involved in the knitting process of 4500 pairs of mittens for NATO Summit guests and 3 of them were also men.

Right now most of the information about this project - stories and photos can be found on NATO Riga Summit website www.rigasummit.lv - stories are at http://www.rigasummit.lv/en/?id=cats&nid=696. photos - http://www.rigasummit.lv/en/?id=gallery&nid=47 .

But of course, as people keep on admiring the mittens: "4500 pairs of mittens together - that is something unseen", the women who have been mitting and coordinating the whole process are thinking about the book as well. People are eager to get a book which would enclose so many unique ethnographical ornaments. Although part of the ethnographical ornaments have been published in different books, unfortunately it is still not possible to find all the Latvian ornaments together. Neither in book, nor in the Internet. That is why people find the idea so crucial. We are working on the idea right now and we will do our best to bring it into effect.

If you have any questions about details, please let me know.

Best regards,

Linda Sala
NATO Summit Latvia Press Center
Senior Desk Officer
E-mail: linda.sala@mod.gov.lv
Tel: +371 7017749
Fax: +371 7017798

5:04 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

@ Froukje, wat leuk deze boodschap over de handschoenen. Interessante informatie, en een boek zou geweldig zijn. Maar ja zoveel handschoenen. Ik zou ze graag in het echt zien.

Ik lees net over je verlegenheid op de beurs, herkenbaar hoor !!! Wel jammer. :-)).

9:32 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Als ze nou de wanten maar per stuk fotograferen voor ze uitgedeeld zijn...
:o)

4:16 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Echt heel leuk al die wanten.
Maar ik ben op zoek naar een goede beschrijving om handschoenen te breien, helaas ......

2:06 p.m.  

Een reactie posten

<< Home