zaterdag, oktober 14, 2006

De sprei van Oma

Het handwerken en creatief bezig zijn zit in mijn genen. Niet alleen mijn moeder heeft het aan me door gegeven maar ook mijn vader en zijn moeder.
Deze sprei is gemaakt door mijn oma en is meer dan 35 jaar oud. Hij lag bij mijn oma op het logeerbed, een donkerbruine eiken twijfelaar met een nachtkastje ernaast met een marmeren blad. Als kind heb ik daar in geslapen tijdens logeerpartijen.

Na haar overlijden, nu 17 jaar terug, heb ik de sprei uitgezocht. Ik bewaarde het op zolder voor 'je weet maar nooit'. Dat moment kwam toen we voor onze dochter een twijfelaar kochten. Deze lijkt sprekend op die van mijn oma en gelijk had ik het idee om de sprei daarvoor te gaan gebruiken. Mijn dochter vindt het een heel leuk idee dat ze haar bed opmaakt met het werk van haar overgrootmoeder en vindt het ook mooi staan.

De sprei is gehaakt. Mijn oma werkte heel netjes en precies en verzorgde daarna haar werk ook zeer goed.
Op deze manier is oma nog steeds aanwezig in ons gezin, via haar handwerken.

13 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Oh wat bijzonder zeg!!!
Door dit soort verhalen van jou word ik altijd stik jaloers!!!

Heel mooi en je oma werkt inderdaad super netjes!!!
Voor de dochter ook erg leuk om het sprei op haar bed te hebben!!
Heel bijzonder!!!

8:59 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

OOOO, weer zo'n mooi 'erfstuk', jij boft dat je voorouders(moeders) van handwerken hielden. En dat deze spullen bewaard zijn gebleven. Leuk he, dat in deze moderne tijd het toch weer gewaardeerd wordt door de volgende generatie !!!!

9:25 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

prachtig, ik herken de sprei niet,wel je beschrijving van de twijfelaar. Mooi dat de sprei weer gebruikt wordt.

12:35 p.m.  
Blogger Unknown said...

Erge mooie sprei! Ik zag net in een blad een beschrijving van zo'n exemplaar (maar dan in blokken) en ging even twijfelen: zal ik er een maken? Maar nee: onze bedden en slaapkamers bereiken uiterst zelden de status: "spreiwaardig"....

1:25 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Prachtig he? Ik heb ook twee gehaakte spreien, van de zusters van mijn oma. Ik heb eerlijk gezegd mijn oma nooit zien handwerken.

1:36 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

O, wat is dit weer mooi! Prachtig dat de creativiteit nog altijd in de familie zo duidelijk aanwezig is!! Houden zo!

6:40 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

schitterend en heel bijzonder !

7:39 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Een pláátje!
Prachtig!
:o)

9:30 p.m.  
Blogger Tijm said...

Nou daar zit ik dus niet op te wachten..............SPAM op mijn blog.
Niet op reageren dus en ik zalkijken hoe ik het verwijderen kan.

7:43 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Oh guttegut, straks moet je ook een anti-spam-robot...
:o)

1:32 p.m.  
Blogger Unknown said...

Hi, leuke sprei! en over mijn "doorzichtige" schoenen, ze zijn gemaakt door Regia (van de sokkenwol) maar worden niet meer geleverd. Er staan nog 3 paar bij Lialaine (handwerkwinkel, goudsesingel Rotterdam) in kleine maten.

3:28 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

wat mooi, wat mooi.
ik wou ook altijd zo'n sprei.
hij is in de maak, maar dat verhaal vertel ik nog wel eens op mijn blog.
wees er zuinig op en koester het.:)

8:23 p.m.  
Blogger Emmy said...

Hallo tijm
Ik heb een paar adresjes voor je
http://www.yaga.ru
www.spinsels.nl
www.feltfaction.fi
http://sharonparker.com
als ik meer zie zal ik doorsturen
een heel erg mooie sprei

8:26 p.m.  

Een reactie posten

<< Home