vrijdag, augustus 03, 2018

Haren wassen


Al 25 jaar gebruik ik de verzorgingsproducten van Weleda. Het merk staat voor kwaliteit, duurzaamheid en voor 100% natuurlijk. 
Het was eerst wel wennen om te wassen met deze natuurlijke haarshampoo, omdat de chemische toevoegingen die we gewend zijn van de doorsnee haarshampoos, er niet in zitten. Inmiddels wil ik niet meer anders. Elke keer dat ik mijn haar was, doe ik een klein beetje shampoo in een reisverpakking flacon, doe er een beetje water bij, schudt het geheel en spuit dat op mijn natte haar. De shampoo schuimt minder, maar ruikt lekker en mijn haar wordt goed schoon, daar gaat het tenslotte om. Ik gebruik het al een tijd en hoef maar een keer per week mijn haar te wassen en het zit op de andere dagen prima. 
Het is een win/win situatie: mijn hoofdhuid en haar zijn er blij mee. Ik gebruik zeer weinig van het product, waardoor het langer mee gaat, dus minder uitgaven. Doordat het natuurlijk is, is het minder belastend voor het milieu. 

Waarom dan toch zoeken naar wat anders? Ik vind het jammer dat de shampoo in plastic verpakt is. Ook al doe ik lang met een flacon, ik moet hem, wanneer deze leeg is, toch weggooien. Dat gaat me steeds meer tegen staan. Wil ik duurzaam leven, dan vind ik dat ik vooral moet zorgen voor minder afval. 
Na diverse google sessies heb ik veel informatie gevonden over haarshampoo in zeep vorm. Tot mijn verbazing is daar veel over te vinden en bestaan er veel merken die dit fabriceren. Zo zit er een mooi bedrijf in Utrecht, Werfzeep. Ook kwam ik een boeiend blog tegen van ClaireCodi , in een van haar post doet ze uitgebreid verslag van haarzeep.

Op internet zijn veel bedrijven te vinden die hun haarzeep online verkopen. Ik hou er van om de plaatselijke middenstand te steunen en koopt daarom, wanneer ik echt wat nodig heb, dit het liefst bij een stenen winkel. Vanmiddag heb ik daarom mijn eerste stukje haarzeep bij Bio bij Jansen gehaald. Het is een zeepje van Botma & van Bennekom, met koksmelk en mangoboter. 
Ik ga onderzoeken of deze manier van haar wassen iets voor me is. Het voelt nu nog een beetje als verraad naar mijn favoriete merk Weleda, dat al zo lang in mijn leven is. Maar het is me ook wat waard om minder plastic te gebruiken en weg te moeten gooien.