zondag, maart 16, 2014

Gek op kleur

Kleur heeft me altijd zeer geïnteresseerd en gefascineerd. In opleidingen en cursussen heb ik er onderwijs in gehad. Het blijft boeiend om er vanuit diverse kanten naar te kijken en daarom wil ik er lessen en workshops in volgen, om mezelf te blijven ontwikkelen.
Recent schreef ik nog een blogje over dit onderwerp.
Afgelopen week was ik onderstaande proeflap aan het breien voor een workshop welke gegeven wordt door Loret Karman op de breidagen in Amersfoort. Heel bijzonder was het om wederom te ervaren dat als ik me dan op dit 'huiswerk' stort, er zoveel inspiratie naar boven komen en ik zoveel mogelijkheden en ideeën zie en krijg. Zo heb ik de slip stitch methode weer herondekt. Een manier van breien waarbij bepaalde steken niet gebreid worden over een toer en en er dan door kleurgebruik de meest boeiende patronen ontstaan.
De breidag zelf was al geweldig! De locatie lag mooi centraal in Amersfoort, op maar 5 min lopen van het station. Er waren veel oude bekenden van me uit de brei scene van Nederland, dus veel gedag gezegd en een enkeling kunnen spreken. Ook was er heel veel moois te koop, waardoor ik al snel dik over mijn zelf bedachte budget heen was. Waar ik vooral voor kwam, was de workshop van Loret. Deze werd, geheel in de stijl van de locatie, gegeven in een oude treinwagon en lag lekker vol met de garens waarmee we mochten werken.
Loret heeft ons met een aantal opdrachten uit onze comfort zone, die iedereen heeft, gehaald en aan het werk gezet met 'out of the box' werken met kleur en structuren. Ik ga niet vertellen wat we precies gedaan hebben, omdat ik van mening ben dat dit ook een soort copyright verdiend en dat als je het zou willen weten, je dan het beste zelf dit kan ervaren in een van haar workshops.
Het was dus geen workshop om technieken te leren maar een workshop om bewuster stil te staan bij het creatieve proces, om vanuit een idee/inspiratie aan de slag te gaan met 'onderzoek'aan de hand van proeflappen, lezen over het onderwerp, je er helemaal in te verdiepen, om vervolgens keuzes te maken, om uiteindelijk tot een eindresultaat te komen. Dat proces is, zoals we allen weten, erg boeiend, maar ook vol met valkuilen. Loret kan enerzijds prachtig de fantasie prikkelen, het creatieve proces aanwakkeren, maar ook zorgen dat er bewust keuzes gemaakt worden, dat er doorgegaan wordt op het gekozen thema, dus structureren van het ongestructureerde. Het vertalen van wat je wilt uitdrukken in een manier van werken die dit in zich heeft.
Breien en kleurgebruik om de kunst niet alleen om de 'nuttig'.
De cursisten mochten na een paar boeiende opdrachten een kunstwerk uitzoeken die paste bij wat er uit de opdrachten gekomen was. De kleuren die in dit werk zaten mochten we erbij zoeken met de garens nadat we het eerst goed onderzocht hadden met staalkaarten waar we vierkantjes uit mochten stansen.
Dat goede kijken en onderzoeken zorgde ervoor dat er steeds meer tinten gevonden werden.
We hebben het gehad over donkere en lichte kleuren, waar bijvoorbeeld met Fair Isle ook duidelijk mee gewerkt wordt. Door er een zwart/wit foto van te maken is het duidelijker te zien welke tinten bij donker en bij licht horen.
En daarna was het breien aan een klein lapje. De sfeer, de stemming vastleggen in garen, steken en patronen. Wat wil je uitdrukken, hoe kun je dat versterken en waarin wil je dit vormgeven.
Omdat de 2,5 uur van de workshop omvlogen kwam dat niet af. Dus mag ik weer huiswerk gaan maken.
Deze workshop smaakt naar meer. Meer qua tijd en meer qua verdieping. Gelukkig geeft Loret deze cursussen.

Er zijn heel veel mensen crazy for colour, zo ook Stephen West, een ontwerper die ik zeer waardeer. Op zijn blog vertelt hij er vaak over en ontwerpt  de meest mooie creaties op bijzondere wijze. Ook van hem leer ik veel, vooral lef hebben, doorgaan ook al denk ik dat het niks word en gewoon durven. De komende tijd zal veel in het teken staan van deze thema's.
Foto van de blog van Stephen West.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Fijne stukje heb je weer geschreven en het klinkt als een erg leuke workshop van Lorett.

10:29 p.m.  

Een reactie posten

<< Home