maandag, juli 30, 2012

Cold sheep

Op 22 april nam ik een besluit, ik wilde niet meer klakkeloos consumeren. Niet meer kopen om het kopen. Niet meer als een verslaafde hebbe-hebbe-hebben. Daarom heb ik besloten om een jaar lang geen garen, tijdschriften, kleding en bijbehoren te kopen. We zijn nu 3 maanden verder. 
De eerste paar weken was echt afkicken. Ik heb het niet in de gaten gehad dat het kopen toch ook een soort verslaving was. Ik werd wat zenuwachtig van het niet (mogen) kopen, wat gespannen en wilde steeds de stad in. Ik moest me beheersen om niet toch iets te gaan kopen. Met name kleding, schoenen, tassen en breigarens was lastig te weerstaan. 
Na verloop van tijd werd die drang minder. En ik ben niet gezwicht!
En nu? Wat een rust geeft het om gewoon de stad in te gaan en niks op dat gebied te kopen. Wat een ontspannen gevoel geeft het. Niet meer als een verslaafde de uitverkoop afstruinen. Niet denken dat je misschien wat mist door niet naar de 'sale' te gaan. Niet bij alle 'lekkers' denken, "dat moet ik hebben!" Het voelt als een bevrijding.
 Ik ben begonnen om mijn voorraad breigaren weg te werken. Dat gaat niet zo snel als ik dacht. Ik had veel katoen van Drops (Paris) liggen, maar wist niet goed wat daar mee te maken. Een plaid is altijd handig, daarom heb ik 2 kleine plaidjes gemaakt, voor babykadootjes. Een met wat antroposofische tinten en een in de Kitch and Kitchenstijl. Lekker ontspannen werkje en er gaat veel garen in.
 Deze is met meegebreide rand en is 82 bij 82 cm.
 Deze plaid bestaat uit vier afzonderlijk gebreide stroken, die aan elkaar genaaid zijn om vervolgens er een rand in een geheel om te breien. Deze plaid is 100 bij 105 cm.
 Spelen met tinten.

En toen kwam er een probleem. Om de plaids goed af te kunnen maken waren er toch nog wat bolletjes bij nodig. Wel halen/niet halen? Omdat het doel was om garen op een goede manier te gaan gebruiken en op een prettige manier op te maken, heb ik besloten om waar het echt nodig was, bolletjes bij te halen. Bij de sofische waren er 3 bolletjes nodig. Tijdens het halen betrapte ik mezelf er op dat ik opeens alweer met 10 in mijn handen stond. Ik heb mezelf streng toegesproken en heb alleen de 3 gekocht die ik echt nodig had.
Voor de kleurige had ik nog 5 bollen nodig om een goed resultaat te krijgen. Ook dit heb ik alleen gehaald, ondanks dat de Paris in de uitverkoop was en alle kleurtjes riepen: "Koop mij, koop mij!
Nu heb ik dit nog over. Restjes. Voldoende voor nog een plaidje.
Ach, vooruit.................ik ga er nog een maken

6 Comments:

Anonymous froukje said...

Prachtig zijn ze geworden! Zulke mooie kleuren! En idd van consuminderen worden we echt niet minder!

9:00 p.m.  
Blogger Overstap said...

Wat doe je het goed! XXX

11:09 p.m.  
Blogger Aal said...

Knap van je hoor, dat coldsheep! En wat een leuke plaids heb je gemaakt. Ben helemaal verliefd op die 4-banen-in-streepjes-plaid!

8:31 p.m.  
Anonymous MarianneP said...

Ik vind je superflink! En wat een mooie plaids, vooral die in baantjes gebreide vind ik mooi. Is misschien een idee voor al die zelfgesponnen kleine bolletjes wol waar ik nog geen doel voor heb.

11:05 a.m.  
Anonymous jesse said...

Wat een uitdaging, vooral om geen bolletjes garen te kopen. Ik zit er ook al een poos tegen aan te hikken, om nu eens te gaan gebruiken wat ik heb, i.p.v. alsmaar meer te moeten hebben. Heel moeilijk, daar mijn hoofd altijd een hele goede rede heeft om wel te kopen. Maar het lijkt mij een bevrijding, en het geeft je creativiteit weer een nieuwe boost.
Ik vind de plaids heel erg vrolijk geworden. Een goede inspiratie!!!!
Groetjes,
Jesse

11:38 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dag Tijm,

Wat een leuke plaids! Geweldig! ik ben een trouwe lezer van je blog en geniet vooral van de positieve manier waarop je de dingen bekijkt. Ik moet wel lachen als ik je jongste "cold sheep"-blog lees, want volgens mij ben je lekker los gegaan op Ijsland. Maar misschien kennen ze daar alleen "warm sheep"?

Groeten,
Astrid

10:43 a.m.  

Een reactie posten

<< Home