vrijdag, juni 08, 2012

Aankopen

 Heel wat plastic zakken met inhoud heb ik meegenomen bij The Handknitting Association of Iceland. Deze associatie verkoopt niet alleen heel veel soorten IJslands garen maar ook veel gebreide truien, vesten en meer gebreid goed. Het is boeiend om op de site de geschiedenis van deze associatie eens te lezen en te smikkelen van al het moois wat ze hebben.
 Dit is wat ik uiteindelijk meegenomen heb in de koffer.
 Het rare was dat ik steeds het gevoel had dat het nog niet genoeg was. Ik werd heel hebberig daar in IJsland, van al dat mooie garen, als een kind in een speelgoedwinkel. Het overweldigde me ook en ik wist eigenlijk niet goed wat wel en wat niet te kopen. Aan een kant prettig om zonder patronen in het hoofd garens te kopen, maar aan de andere kant ook lastig, want nu ik weer thuis ben weet ik opeens wat ik allemaal nog meer had kunnen gebruiken en mee had kunnen nemen. Maar nu was het al haast niet te houden...
 Inmiddels zijn 9 bollen einband al als souvenir doorgegeven.
Er valt erg veel te vertellen over IIslandse wol en de geschiedenis van het breien op dit eiland. Wie het boeiend vindt kan er heel veel over vinden en het is zeker de moeite waard om als breier er meer over te weten.
 Van dit kamgaren samen met het einbandgaren wil ik een trui of een vest maken, die verloopt van kleur. Van oudsher wordt dit kamgaren gebruikt om de echte IJslandse truien van te breien. Ze deden het met 3 draden, maar dat is voor de tegenwoordige tijd met verwarming te warm. Daarom is het nu gebruikelijk om met twee draden te breien. Alleen blijft het breisel wel wat kwetsbaar en slijt redelijk snel. Daarom wordt er ook wel gebreid met een draad kamgaren en een draad einband die meer slijtvastheid geeft aan het breisel omdat dit sterk getwijnd is.
 Met de 8 bollen Lettlopi ben ik inmiddels aan een Liesl cardigan begonnen.
 En zo zag de auto er regelmatig uit, als ik weer eens was wezen yarnshoppen. Alles nog eens nakijken en bewonderen. Want niet alleen bij de Associatie kon ik het mooie IJslandse garen kopen, maar ook bij vrijwel elke supermarkt!!! Wat een feest om 'in the middel of nowhere' een supermarkt binnen te stappen en te zien dat er een heel schap uitpuilde met dit eerlijke en authentieke materiaal. En natuurlijk heel veel soorten rondbreinaalden. Zelfs de Knit pro en Addi clicksets lagen in de schappen. Dus, stel, er zou weer een vulkaan uitbarsten en we zouden stranden, dan kon ik toch blijven breien.
 Prachtig symbool.
Zo was er ook een symbool voor waar breiwerk te koop was, een soort ster, helaas vergeten om op foto te zetten. In de meest afgelegen gebieden stond  vaak dat teken aan de kant van de weg om aan te geven dat op die vaak in de verte gelegen boerderij breiwerk gemaakt en verkocht werd.
En dit is iets heel anders wat ik gekocht heb, de huid van een zalm die gelooid is en leer is geworden. Heel bijzonder! Er waren huiden van diverse vissoorten te koop, sommigen gekleurd om te passen in het modebeeld. Zelf hou ik het meest van de natuurlijke kleur. Dit materiaal wordt door veel jonge designers op IJsland verwerkt in kleding, tassen, sieraden, riemen en wordt ook gebruikt als kaft materiaal om mooie schriften of andere spullen. Ik wil het, nadat ik er lang van genoten heb door er alleen naar te kijken, verwerken in een breisel.

8 Comments:

Blogger Ammerins said...

In het Archeon hadden ze ook kleding gemaakt van zalmhuid, echt prachtig!
Wat ziet het er heerlijk uit, veel knuffelplezier nog!

7:37 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Deze vakantie heeft zometeen nog een hele mooie nasleep! Wat een juweeltjes heb je meegenomen. Ik ben ook gék op je sokken-groei-foto's. Ik kom voorlopig niet op ijsland, dus geniet ik mee via je blog.

8:17 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooie kleuren! Hoewel ik zelf geen breier ben weet jij me altijd te boeien met je brei-, wol- en garenverhalen ;-) X Marianne.

8:18 p.m.  
Anonymous froukje said...

Prachtige blog!

10:23 a.m.  
Blogger Overstap said...

Wooooww...zo mooi!!! en bijzonder allemaal.. XXJan

2:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Prachtige aankopen hoor. Ik schreef al bij Froukje dat ik het plastic tasje herken, ik ben bij dezelfde winkel geweest als jij!

Ik had overigens altijd begrepen dat IJslandse truien van Lopi werd gebreid, dat van de preyarn wist ik niet, wel van het bestaan ervan maar niet dat ze er van oudsher de truien van maakten.

8:49 a.m.  
Anonymous Jeannette said...

Eindigt de regenboog soms op IJsland??.. :)) , wàt een walhalla! Heel veel plezier van je prachtige aankopen, en dank je wel weer voor de wetenswaardige tips!

9:49 p.m.  
Anonymous Harpa J said...

Love your chosen colors ;-)

11:22 a.m.  

Een reactie posten

<< Home