maandag, juni 04, 2012

Sock story editie 7

Sock story editie 7 komt dit keer van IJsland.
Wat een geweldig mooi land, zo groot, zo stil, zo dunbevolkt, zo ongelofelijk veel mooie natuur, zo schoon, zo bijzonder. Er zijn gewoon geen woorden voor. We hebben heel veel gezien, gelopen, gereden en ervaren. Begonnen in Reykjavik voor een paar dagen, doorgereisd naar Hofn en daarna terug naar een in the middle of nowhere huisje.
 Op de enige regenachtige dag van de vakantie lagen wij te dobberen in de Blue Lagoon. Wat een verwennerij, met handdoeken en badjassen van de Spa, sapjes, scrubjes, moddermaskers. Sauna, stoombad en zweethut. En een hele harde massage waterval. Breien in de ligstoelen. Dus met de beginnende sok maar in het water voor de eerste foto.
 Lopen bij de Hoffellsjokull, een uitloper van de Vatnajokull, de grootste gletsjer is van IJsland. Vanuit Hofn was dit prachtig te bezoeken. We hebben meerdere uitlopers van deze gletsjer opgezocht en naar toe gelopen, door hele desolate landschappen. Indrukwekkend!
 Het zwarte strand van Vik. Tijdens onze vakantie even in het nieuws omdat een Nederlands echtpaar daar met een aardverschuiving 40 mt naar beneden is gevallen. Gelukkig hebben ze het overleefd. We waren precies op de plek waar het gebeurde op dezelfde middag dat het gebeurde.
 De Gullfoss waterval. Erg mooi, maar wel wat toeristisch. Door onze wandelingen hebben we veel meer prachtige watervallen gezien, in de binnenlanden, waar alleen de wandelaars komen. In hele stille en immens grote landschappen.
 Dit schattige en compleet ingerichte huisje mochten we een week lang ons thuis noemen. In the middle of nowhere met heel veel verschillende vogels om ons heen. Door het jaargetij werd het niet donker, dus we hebben de lichten niet gebruikt. 's Morgens stond de zon om 04.00 uur alweer fel te branden aan de hemel om er pas 's avonds om 23.00 uur onder te gaan. En die zonloze uurtjes waren licht als een bewolkte dag, met een randje oranje aan de noordkant langs de bergen. Aan alle vierkanten van het huisje hadden we ramen en konden we heel ver kijken omdat het huisje op een van de hoogste heuvels van het gebied gebouwd was. Veel besneeuwde toppen en gletsjers waren vanuit het bed en vanaf de bank te zien.
Zicht op de Amerika plaat in het Pingveller dal. Hier drijven de Europa plaat en de Amerika plaat uit elkaar. Een mooi gebied voor wandelingen.
Elke dag hadden we zicht op de Hekla vanuit ons huisje. Hij domineert heel het landschap in het gebied wat ze het Stierendal noemen. Een bezoek aan het Hekla centrum heeft me veel geleerd over deze onvoorspelbare vulkaan. De bevolking verwacht dat hij eerdaags weer zal uitbarsten, want dat doet hij om de 10 jaar en de laatste keer was in 2000. We hebben een ochtend over de gestolde lavavelden aan de voet van de vulkaan gelopen, maar ik ben toen helaas vergeten om een sokkenfoto te maken. Daarom nu een foto waarop je hem amper ziet. Maar ik wilde perse ook de Hekla met mijn IJslandsokkenstory op de foto.
Nog een andere vulkaan, een die nu erg beroemd is nadat hij in 2010 uitgebarsten is en het vliegverkeer stillegde,  de Eyjafjallajokull. Voor mij onmogelijk om uit te spreken, maar prachtig om te zien. Ook deze zagen we elke dag vanuit ons huisje. Want we hadden, op een regendagje en 3 bewolkte maar droge dagen na, een zeer zonnige en warme vakantie. Deze foto is genomen op onze tocht die begon achter de Skogafoss waterval, die, als je hem helemaal bewandeld, je brengt naar het Porsmorkdal. Dit is een zeer zware dagtocht. We hebben hiervan 4 uur gedaan. Adembenemend!! Door zowel de prachtige watervallen en natuur, als door het vele klimmen en klauteren.
Bijzondere plek om te mogen breien.
Naast heel veel lopen, kijken en ervaren van al die bijzondere natuur hebben we ook zalig gegeten. Vooral vis en veel rivierkreeft. Hier in de zon aan het strand van Eyrarbakki. Mooie gewoonte in IJsland is dat ze standaard water op tafel zetten bij het eten, wat je niet hoeft te betalen.
En toen waren de 2 weken voorbij en de sokken klaar. Het klare exemplaar bij de geisers van Gunnahver. Zwaveldampen en warme stoom. Een surrealistische omgeving.
En dit was nog maar een speldeprikje van wat er allemaal aan ons voorbij getrokken is. Eerst dit maar allemaal verwerken......

17 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mooie foto's! Maar vooral leuk gedaan met de groeiende sok!

8:36 p.m.
Blogger huizeStinesen said...

BOFKONT!!
Wat prachtig is IJsland, dat huisje wil ik ook wel eens bezoeken!

8:48 p.m.
Blogger huizeStinesen said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

8:49 p.m.
Blogger Lienke said...

Jij weer met je sokken!
Maar ik geef toe; wel kunstzinnig en leuk gedaan.
Al kijk ik wel meer naar het landschap hoor mama!
HAHA!
Nee super leuk!!!
En ik wil ook naar Ijsland!
xx jongste

10:19 p.m.
Anonymous Anoniem said...

Indrukwekkende natuur! Laat alles maar eens lekker landen. En je sokken aan natuurlijk, jouw eigen zeer peciae directe link met Iceland! Marijgje

10:28 p.m.
Blogger Unknown said...

Wat een geweldig mooie reis hebben jullie gemaakt zo te zien! En ik maar denken dat het daar koud was tss zie allemaal fijne zon foto's!

10:40 p.m.
Anonymous froukje said...

G-e-w-el-d-i-g!

7:22 a.m.
Blogger Ammerins said...

Wouw, wat weer een prachtig verhaal. Nou wil ik daar ook naartoe! :D

9:01 a.m.
Blogger Marianne schrijft over Beleef said...

Wat een prachtige natuur Tijm. En gelukkig weer een sok erbij ;-)

1:05 p.m.
Anonymous Harpa Jónsdóttir said...

Wonderful sock photos!

2:41 p.m.
Blogger Overstap said...

IK WIL NU NAAR DAT HUISJE!!!!!!en ik wil meer foto's zien..
En ik wil ook al je garen zien!!!

12:07 a.m.
Blogger Gabi said...

AtlyzTWat een droomvakantie!

9:08 a.m.
Anonymous Jeannette said...

Wat een geweldige sock-story weer Tijm! (hij wordt legendarisch inmiddels! :))
En wat heerlijk dat jullie zo'n fantastische reis hebben kunnen maken! Heel veel na-genieten gewenst!

1:34 p.m.
Anonymous Hennysnaaldwerk said...

he Herma, wat toevallig. Ik had het net over je met Jennie wanneer je terug kwam. Maar geniet maar lekker hoor, ziet er prachtig uit. Heldere foto's en prachtige kleur sokken als contrast. Wat hebben die al meegemaakt.
gr. Henny

6:14 p.m.
Anonymous Anoniem said...

Oh wat mooi!! Niet met je voeten op tafel als er gegeten word!! Erg mooi landschap zeg!! En leuke sok natuurlijk;) Xx p

10:34 p.m.
Blogger Annita said...

Wat leuk, weer een sock story, uit een prachtig land. En wat een schitterende garens heb je meegenomen, daar is het natuurlijk het land wel voor. Ik kij a uit naar alle moois dat er uit gaat ontstaan.

3:50 p.m.
Anonymous Anoniem said...

Zucht, tja, IJsland. Wat geweldig dat je er bent geweest! Ik zou ook zo graag nog eens teruggaan, het is en blijft een schitterend land. Mijn exman is overigens ook net teruggekomen en hij vertelde dat het extreem goed weer was voor IJslandse begrippen. Dus je hebt geluk gehad, het kan er ook wekenlang regenen en waaien.
Prachtig verslag hoor! En erg mooie sokken.