zaterdag, mei 05, 2012

5-5-2012

 Het is weer tijd om de ontwikkelingen in de tuin te laten zien. Het wordt al mooi groen en nu zijn het net die paar dagen in het jaar dat de planten haast licht geven, zo neongroen zijn de bladeren. Prachtig. We hebben vandaag zon, dan toont het allemaal net wat vrolijker.
 De doperwten slaan goed aan en beginnen al langs het klimrek omhoog te klauteren. De bessenstruiken staan te bloeien.
 De aardappels zitten in de grond en de andere strook wordt vandaag van staken voorzien voor de snijbonen en sperziebonen.
 De perenboom heeft prachtig gebloeid. De uien lopen goed uit met daartussen zaailingen van worteltjes, rucola en radijs.
 De Grote Engelwortel groeit als kool en de Mierikswortel is ook alweer goed boven de grond. Tussen de stenen stapeltjes staan de jonge pompoen en courgette plantjes. Ik was in mijn enthousiasme te vroeg begonnen met zaaien, waardoor ik al vroeg met jonge plantjes zat. Toch heb ik ze voor de IJsheiligen in de grond gezet en nu maar duimen dat er geen nachtvorst meer komt. De stenen heb ik als een soort buffer er omheen gelegd, in de hoop dat ze overdag warmte opslaan die ze 's nachts weer afgeven waardoor de plantjes het een beetje prettig hebben in de kou.
 De aardbeien bloeien alweer. De Dalhia's zitten in de grond maar laten zich nog niet zien.
 Ook de bloemen staan er goed bij, zoals de Damastbloem die zo lekker geurt.
 Het is nu nog redelijk overzichtelijk, hopelijk is over een maand alle grond begroeid.
 En dat dan de bogen ook voorzien zijn van een gewas.
 De pruim op de voorgrond heeft dit jaar iets minder gebloeid dan voorgaande jaren.
Zo mooi hoe dapper de diverse zaailingen boven de grond uitsteken.

Ik heb alweer van eigen tun gegeten, de eerste porties Rabarber, al wat radijsjes en rucola.

9 Comments:

Blogger Overstap said...

Ik wou dat ik onder de Damastbloem woonde...maar wat ziet het er PRACHTIG uit!!

9:27 a.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Jeetje wat een lap heerlijkheden! En wat ligt het er netjes bij; wat heb je al hard gewerkt!
Zoals je weet hebben wij ook een moestuin gehad, maar dat was klein bier vergeleken met die van jou/jullie.
Wanneer ik met de post loop, geniet ik ook zo van het uitkomen van blaadjes en bloemen van andere mensen. Soms kun je ze gewoon wel aaien! hahaha.
het is hard werken, maar zó genieten wanneer het vers op je bord ligt..

11:01 a.m.  
Blogger Annita said...

Heerlijk dat verse groen, mooierkan haast niet. Ook ik heb al weer verse rabarber van het land gegeten, gekocht langs de weg tijdens mijn wandeling van deze week.

2:16 p.m.  
Blogger carool said...

Wat een goed idee om die stenen om je zaailingen te leggen! Succes en eet smakelijk!

4:49 p.m.  
Anonymous froukje said...

Prachtige foto's, mooi he al dat groen!

7:43 p.m.  
Anonymous wiebe said...

Wat een energie moet jij wel niet hebben om die groente etc tuin er zo mooi uit te laten zien. toppie

6:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat heb je toch een prachtige tuin. Ik vind het zo leuk dat je al die vakken hebt gemaakt met tegels er tussen. Casper is al een paar jaar bezig met het opzetten van een moestuin en ondanks de enorme hoeveelheid onkruid geeft hij niet op. Ook hij is nu beetje bij beetje bezig met tegels de boel wat overzichtelijker te maken.

8:26 p.m.  
Anonymous Jeannette said...

Wat heb je toch een waanzinnig mooie tuin.... En wat heb je het allemaal prachtig gemaakt en onderhouden... Wat een lusthof....
En wat fijn dat je ons zo mee laat genieten door middel van je blog met pràchtige foto's.... dank je wel! ook ik geniet er ongelooflijk van...
Héél veel (ook: wèrk-)plezier gewenst!!

8:34 a.m.  
Blogger Gabi said...

Wat een prachtige tuin heb je toch. Fijn dat we allen mee mogen genieten. Ik was je blog even kwijt omdat het niet meer op ravelry friends verschijnt maar gelukkig herontdekt.

3:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home