zondag, juli 08, 2012

07-07-2012

Tegen de tijd dat mijn moeder mij er op attendeerd dat ik weer eens een blogpost moet plaatsen is er zeker teveel tijd voorbij gegaan. Ze heeft gelijk, ik blijf ernstig in gebreke. Ik brei nog steeds elke dag en ik ga nog steeds bijna elke dag naar de tuin. Ook bijna elke dag neem ik foto's, maar het wil er maar niet van komen om een nieuwe post te maken. Reden?? Ik weet het niet. 

Omdat ik vandaag vrij heb en morgen van 0800 tot 1700 uur moet werken, heb ik besloten om mijn maandelijkse foto reportage van mijn moestuin, vandaag te fotograferen en te plaatsen.
 De ingang. De vlierheg wordt erg groot, ik heb hem al een paar keer geknipt. De takken hangen soms half voor de ingang. Wat een groeikracht heeft zo'n struik.
 De tuin is niet goed meer te overzien. Alles wordt hoog, vol en bossig, net een jungle. De frambozen zijn in etappes rijp en de aalbes wordt beschermd door netten. Ik heb nog nooit zoveel mooie volle aalbessen gehad als dit jaar. Waarschijnlijk het gevolg van de vele regen van de laatste maanden. De groene netten houden de vogels op afstand en zijn zo fijnmazig dat ze er niet in verstrikt raken.
 De stokbonen hebben een strijd moeten leveren. De slakken vonden de opkomende boontjes tijdens mijn vakantie heel lekker. De tuinbuurvrouw had me gemaild dat ze zo mooi op kwamen, maar toen ik terug was, waren ze allemaal opgegeten. Daarom voor de tweede keer maar gezaaid en slakkenkorrels gestrooid. Nu lijkt het er op dat ik dit jaar wel snijbonen kan oogsten.
Naast het bed met stokbonen, staat een groot bed met aardappels, wat op de foto niet meer te zien is door de hoge framboos. Nog een paar dagen, dan zit ik aan de nieuwe aardappel.
 Zicht vanaf het terrasje voor mijn tuinhuisje, nou ja zicht.....
De kruisbessen worden door netten beschermd voor de vreetgrage eenden. Ik heb vier soorten kruisbessen die ieder verschillend en lekker smaken. Ook deze bessen beginnen aardig rijp te worden.
 De perenboom zit vol kleine peertjes. Door de harde wind worden de zwakkere exemplaren er uit gewaaid, maar dat is alleen maar goed voor de goeden. De uien laten hun stengels al wat hangen, een teken dat ze bijna oogstbaar zijn.
 De aardbeien hebben veel vrucht gedragen, maar nu is het toch echt afgelopen. Dit weekend heb ik de netten  verwijderd en zal ik ze opruimen. Ik doe ze per net in een plastic zak met daarop hoe lang het net is, zodat ik volgend jaar de juiste netten op de juiste plaatsen kan leggen.
De rabarber heeft heel veel bladeren gemaakt. Na de langste dag oogst ik niet meer. Dit heb ik zo geleerd, weet de reden niet, maar hou me er aan. In het lege bedje bij het stapeltje steentjes komen nog laat gezaaide bietjes op.
De braam draagt heel veel vrucht maar dezen moeten nog rijp worden.
De grote Engelwortel heeft prachtig gebloeid en staat nu in geel zaad. Ik zal ze komende week verwijderen, want ze zaaien zich op mijn tuin enorm uit als ik niet op pas.
 De pruim heeft al mooi wat onrijpe pruimen hangen. Hopelijk laten de wespen ze ongemoeid.
 De paden worden smaller door overhangende kruiden. Lekker om tegen aan te lopen zodat de geur vrij komt.
 De kapucijners zijn ook oogst klaar. Het groen sterft af, tijd om ze met plant en al uit de grond te halen en nog even na te laten drogen, zodat de voorraad voor de winter goed bewaard kan blijven. De palmkool staat parmantig tussen de juffertje-in-het-groen en de oost-indische kers,
 De borage mag op bepaalde plekken haar gang gaan, net als de goudse bloem en de papaver. De groentes zijn blij met al die eenjarige bloeiers want ze houden ziektes en beestje tegen. De doperwten eet ik graag gewoon rauw zo uit de peul. Lekker zoet, gewoon zonde om ze te koken. De kersenboom heeft voor het eerst vrucht gedragen en ze waren erg lekker.

3 Comments:

Blogger Overstap said...

MOOMOOIMOOIMOOIHEELERGMOOI

11:08 p.m.  
Blogger Gabi said...

Ik heb net teruggekeken naar jouw tuinblog van april - wat een groeikracht zit er in moeder natuur. En wat een goede zorgen door moeder tuinierster ook. Al dat kleine ontluikende groen van toen is zo uit zijn voegen gebarsten. Haast ongelooflijk dat dit dezelfde tuin is!

9:03 a.m.  
Blogger MoniqueB. said...

jeetje, wat een werk! geen wonder dat je elke dag gaat. Met zoveel moois is er ook elke dag iets te oogsten. en lekker en gezond!
Ik zie dat je er van geniet en dat je al het werk niet erg vind, ga zo door!
Voel je vooral niet verplicht om te bloggen; we snappen dat je druk bezig bent.

9:04 a.m.  

Een reactie posten

<< Home