zondag, september 20, 2009

Samenwerking

Jaren terug, in de periode dat ik nog veel vilte , hadden zij en ik een leuk idee. We gaven elkaar een eigen gemaakte lap en daar zou de ander dan mee verder gaan, naar eigen inzicht en geinspireerd door wat ze gekregen had. Zo konden we elkaar stimuleren om ook andere paden dan onze eigen, in de vormgeving of kleur, te bewandelen.
Zoals het vaak gaat in deze drukke tijd, het project viel stil na het moment van de lapoverdracht, ondanks dat ik een schitterende lap kreeg om mee verder te gaan, echt in de stijl van haar. Zowel mijn als haar lap belandde in de kast als een UFO.
Toch bleef hij spelen door mijn hoofd. En zo nu en dan kwam hij uit de kast. Tot het moment dat ik leerde spinnen. Toen opeens vloog de vonk over en ik had ruimte om met de lap bezig te gaan. De tinten had ik op voorraad in lontwol (voor het vilten) en ik ben daarmee gaan spinnen. Zo mooi om te doen, genieten! Zelf pak ik deze tinten, tot voor kort , niet en daarom was het juist zo boeiend om te ervaren dat deze nieuwe weg zo prettig voelde.

Verder met de lap: haar vormgeving en kleurgebruik met daarbij aansluitend die van mij, spiralen en slingerende borduurlijnen. Spinnen in de kleuren die 'nieuw' voor me waren.
Omdat ik de lap wilde veranderen, bedacht ik om er een 3d object van te maken, met daarbij in mijn achterhoofd dat ik zo min mogelijk wilde knippen in de lap en hem zoveel mogelijk wilde behouden zoals hij was. Een hele uitdaging: ik heb hele dagen zitten vouwen met papier om de diverse mogelijkheden te onderzoeken. Dat alleen gaf al ongelovelijk veel inspiratie en ideeën.

Een valkuil van mij is dat ik vaak alle mogelijkheden/keuzes zo boeiend en mooi vind, dat ik er uiteindelijk geen een kan kiezen en het project laat liggen. Doordat dit een samenwerkingsproject is gaf het me steun om wel een keuze te maken. Lekker hakend en bordurend ging het werkje mee naar Jersey.
Uiteindelijk heeft het toch nog even geduurd voordat het klaar was, want er waren nog zoveel andere dingen waaraan ik werkte, maar het is klaar.












7 Comments:

Blogger Mariella said...

Oh, wat creatief! Wat een mooie vorm, ik houd wel van die gevouwen vormen. Mooi gedaan, en geweldige kleuren. Misschien moet ik ook weer eens wat vaker vilten :-)... Inspirerend is het zeker.

10:14 a.m.  
Blogger MariekeStAALSMID said...

Wat heb je hem mooi gefotografeerd(heb ik nog niet kunnen doen..., vandaar ook nog geen blog) Ik vind het heel byzonder deze samenwerking,ons werk verenigd in 1
Jouw handdruk in mijn lap verwerkt, erg mooi gedaan. En dat hij mee is geweest op reis, maakt het helemaal af! Dank je lieverd, ik heb er een kostbaar bezit bij.

11:57 a.m.  
Blogger Saskia said...

Very Pretty! :-)
(als je Zwolle in de buurt hebt zou ik ook niet zomaar naar Rdam komen hoor, het is echt een eind. Enne, wij beursstandhouders hebben onze handen toch best vol dus om nou dat hele eind te komen voor een kletspraatje van een paar minuten... mischien alleen als je een heel stel noorderlingen zover krijgt... ;-) )

3:47 p.m.  
Anonymous Jolanda said...

Mooi, mooi, mooi!

5:39 a.m.  
Anonymous gea said...

erg leuk!!!

11:43 a.m.  
Anonymous annita said...

Wat een prachtige lap, en wat een mooi eindresultaat. Leuk om op deze manier samen te werken. Vilten, zo leuk, maar het is nogal een organisatie om eraan te beginnen. Toevallig heb ik dit weekend ook een viltproject gedaan.

9:43 a.m.  
Anonymous hannah said...

Wat ongelooflijk mooi! En bijzonder ook. Zowel hoe het vilt tot stand is gekomen als het ontwerp en het resultaat. Petje af hoor!!

6:56 p.m.  

Een reactie posten

<< Home