vrijdag, oktober 17, 2008

Spinles

Afgelopen zondag heb ik leren spinnen.
Nou had ik het in mijn jeugd al wel gedaan met mijn tante, maar dat was alweer lang geleden.
Inmiddels had ik wel haar Louët gekregen.

Onze 'juf' had de workshop erg goed voorbereid. We kregen na de eerste uitleg een prachtig pakketje met materiaal en uitleg op papier.

Dit alleen al was geweldig om te krijgen!
We moesten gaan spinnen met gekaarde vacht. Dit ging al snel erg goed. Alleen is het nog erg moeilijk om een draad met niet teveel twist te maken. Gelukkig kon onze 'juf' ons gerust stellen, dit was normaal en leer je steeds beter voor elkaar te krijgen door ervaring die je krijgt als je veel spint.

Na een heel stuk te hebben gesponnen, was het tijd voor pauze. De 'juf' liet ons toen de verschillen tussen heel veel soorten wol en ander materiaal zien en voelen. Wat prettig spint en wat minder en waar je om denken moet.

Na deze bijzondere strengen te hebben bewonderd en geknuffeld, mochten we met Australische Marinowol aan de gang. Elke cursist had haar voorkeur voor een kleur door mogen geven. Ik ben met blauwen gaan spinnen.
Dit was wel moeilijker dan spinnen met een vette vacht, maar de kleuren............zo mooi om te zien verschijnen!

We hebben ook ervaren hoe twijnen gaat. Ook een kunst op zich.Voor we het wisten was de tijd om.
Moe, maar zeer voldaan zijn we naar huis gereden.

Lieve 'juf', ik heb enorm genoten en zeer veel geleerd. Je hebt echt een zeer volledige workshop gegeven, op een zeer prettige en motiverende manier, samen met je lieftallige assistent.
Een ding is erg jammer, je hebt me er een verslaving bij gegeven en ik kwam al tijd te kort.
De foto's zijn gemaakt door de man van de 'juf'.

Mijn medecursisgenoten hebben ook leuke foto's gemaakt, zeker de moeite waard om hun blog ook te bezoeken.

8 Comments:

Blogger Gawy said...

Toffe blog! Mooie foto, die waar je hand zo spinnend tentoongesteld wordt. Ziet er erg sierlijk uit! Heb je je blauwe streng al helemaal gesponnen?

2:26 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Leuk joh! Ik ga a.s. zaterdag bij yvon met de spintol oefenen. ook leuk.

12:43 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja, het was idd echt erg leuk/leerzaam! En ook ik heb er, geloof ik, een verslaving bij.... En: Ik heb een Louët!!!! Blij, blij, blij!

7:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

IK heb jullie les al op meer blogs gezien. Ik kijk met spanning uit naar jouw spinsels.

7:53 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Fijn dat de workshop zo'n succes was. Ik ben erg benieuwd naar je spinsels.

1:06 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

en gaat je dochter nu ook weer spinnen?

1:39 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dank je voor de leuke blog.
Mooie kleur toch, hè, dat blauw? Nog gesponnen sindsdien?

4:14 p.m.  
Blogger Unknown said...

Wat ook leuk is: spinnen met een spintol. Ik heb sinds kort een heel kleintje ( nieuw zusje van de grote tol uit begin jaren 70) dat ook mee kan in de trein, en waarmee je hele dunne draadjes kunt spinnen. En zoals je zegt± verslavend!

3:25 p.m.  

Een reactie posten

<< Home