zondag, maart 02, 2008

Is it a.........

........ legwarmer ?
.......... a cap?
.............. a dishcloth ?

No, it's the famous Fryske taske (little bag from Friesland, a county in the north of the Netherlands). She made the pattern and I love it!!

I made it from Drops Alpaca on needles 3.
After knitting the bag, I felted the bag in the washingmachine, because I like the bag to be solid. First on 30 degrees and then on 60 degrees. The yarn didn't felt very good, so I did it by hand with soap and hot water.
When I was satisfied, I placed the zipper.

It's a great pattern with a nice shape for a bag. I have a lot of ideas for more of these bags, I want to use other yarn and colours and also want to knit a smaller version (cotton for needles 3,5 and than using needle 1,5) .

Warning: Drops yarn is not colour fast, the red was making marks on the white, that's a pitty.

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mooi taske!

5:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

O, wat is ie leuk geworden!! Ik wist niet dat Alpaca zo goed gevilt kon worden.

9:18 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooi geworden. Ik heb het origineel van Mariella natuurlijk gezen. Zo gevilt is het heel anders en ook erg mooi.

9:57 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb op de handwerkbeurs 4 tinten drops alpaca gekocht om een sjaal te breien (ecru en 3 tinten roze/lila). Ik schrik van jouw opmerking over het aflaten van de kleur van de Alpaca. Wat raad je me aan, de bollen voorzichtig (met de hand) wassen van te voren?

10:11 p.m.  
Blogger Tijm said...

Voor Ina,

Ik denk dat als je het garen wast op het aantal graden wat er voor staat (30 geloof ik, of handwas) dat het dan neit aflaat. Maar ik moest voor het vervilten op 60 graden wassen, anders vervilte het niet en toen liep de rood uit (nou is rood vaak een wat enge kleur om te wassen).
Dus ga gewoon breien je sjaal en gewoon niet te heet wassen als je wassen moet.
Veel breiplezier

7:07 a.m.  
Blogger Mariella said...

Whoe.... Gaaf zeg, ik ben er ook al een in zelfgeverfd garen op pen 2 aan het breien.En dat vilten spreekt me ook wel aan, ben blij dattie zo gaaf is geworden! Super, supercool!!!!!

1:17 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Bedankt Tijm,

... voor de geruststelling. Ik had me inderdaad even niet gerealiseerd dat je je breiwerk tamelijk ruw op 60 graden gewassen had. Dat is natuurlijk geen normale wasbehandeling. Het zal met 30 gr. handwas inderdaad wel goed gaan.

Ik heb 1 keer zo'n was-drama gehad: een prachtig noors peutertruitje, om weg te geven, gebreid in Rowan DK Handknit Cotton (ecru en donkerblauw). Het was af, het was prachtig, ik dacht ik was het nog even voordat ik het weggeef. Het zag er niet meer uit. Het blauw had vreselijk afgelaten, het ecru was een vieze grauwe kleur geworden, zo jammer!!

10:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nou als ik mij niet vergis is dit al je tweede vervilte tas, het lijkt wel of je de smaak te pakken krijgt.
Het resultaat is overigens erg leuk.

3:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat is ie schattig geworden, ik vind hem net als jij mooier nu hij vervilt is, wat meer solide, Marijgje

10:16 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Wow, wat is het mooi geworden zeg! Leuke 'fotopuzzel' aan het begin.

10:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Die friezen ok altied,altied wat amparts

1:26 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik ben blij dat je er een tas van hebt gemaakt ;)

Mooi hoor, alleen al daarvoor zou ik Friesland willen wonen. Lijkt dat zo of worden de kleuren inderdaad wat lichter na het vilten?

marcella
http://nuttigenfraai.web-log.nl

4:49 p.m.  

Een reactie posten

<< Home