maandag, januari 07, 2008

Fearless Knitter

The Knitting Daily begon dit jaar met een artikel over fearless knitting. Wat voor 'enge' of moeilijke dingen willen we dit jaar proberen.
Op Ravelry werd er over gediscussieerd op het forum van de Dutch Crafstergroep.
Een aantal mensen gaan dit jaar sokken breien, een paar willen gaan werken met de magic-loop en een aantal willen toe-up sokken gaan breien. Dat is makkelijk, dan heb je 3 nieuwe dingen in een project!!

The Knitting Daily starts this year with an article about fearless knitting. What difficult things people want to do this year on the knitting front.
Some people from the Dutch Crafstersgroup want to learn to knit socks, use the magic-loop and work toe-up.

Zelf ben ik helemaal verslingert aan het breien van sokken en dan toe-up en twee tegelijk op de rondbreinaald.
Ik zoek naar verschillende patronen en probeer de voor mij mooiste manier van opzetten en de hak te vinden.
Tot nu toe vind ik de volgende opzet het mooist:
Zet de steken op volgens deze manier. Ikzelf zet op beide naalden (dus de uiteinden van de rondbreinaald) 10 of 12 steken. Dan wordt de teen niet zo puntig.
Nu ga je breien. Doe dat op deze manier.
Om nu te meerder doe je het volgende:
Ronde 1:
Naald 1 (bovenkant voet): brei 2 steken recht, meerder een steek door het lusje tussen steek 2 en 3 verdraait recht te breien, brei tot laatste 2 steken recht, meerder een steek door het lusje tussen steken verdraait recht te breien en brei de laatste 2 steken recht.
Naald 2 (onderkant voet): doe dezelfde meerdering.
Ronde 2:
Brei naald 1 en 2 gewoon.
Deze 2 rondes herhalen tot je het gewenste aantal steken op de pennen hebt. Dus als je 64 steken nodig hebt, dan heb je 32 op elke naald staan.
Nu kun je doorgaan met het patroon wat je gekozen hebt.
(over de hak later meer ).

I'm a very happy sock knitter and I use the magic-loop to knit socks (toe-up). Now I'm traying different sock patterns to find out with toe-up start and heel I like the most.
I like this cast-on the best:
Cast-on . I put on 10 or 12 stiches on eath needle, so the toe is not that pointy.
Now you can knit in this way.
To make more stiches for the toe you do this:
Round 1:
Needle 1 (Front) knit 2 st. m (make a stiche between the stitches) knit till the last 2 stitches, m and knit the last 2 stithes.
Needle 2 (sool) do the same.
Round 2:
Knit al the stitches on both needles
Repeat this to rounds till you have enough stitches. Most sock need 64 stitches, so on each needle you have 32 stitches.
Het voorbeeld is het volgende patroon.
The example is from this pattern.

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Woo! Go you! Love the yarn :)

12:46 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

dus als ik het goed begrijp ga je ook de hak beschrijven? Mooi dat scheelt mij een hoop gepuzzel! Ik brei mee! Wel recht toe recht aan maar wel toe up en twee in 1!

5:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

O, wat geweldig dat je deze uitleg geeft. Ik wil ook heel graag een keer op deze manier sokken breien, dit scheelt een hoop uitzoekerij en vertalen.
Dank je wel!!!

5:54 p.m.  
Blogger Rineke said...

Ben NET begonnen met magic loop EN magic cast-on, oa. door jouw al eerder getoonde enthousiasme...

9:44 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

alleen de náám al, Fearless Knitter, schitterend ;)

marcella
http://nuttigenfraai.web-log.nl

11:14 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

dank voor je uitleg. Ik MOET het proberen en zal me dan ook fearless gaan opstellen dit jaar. Waaaahhhh!!!

7:51 p.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Leuk he we gaan allemaal nieuwe dingen proberen! Ik ga magic cast on lezen, doei!

7:29 p.m.  
Blogger Saskia said...

ik ga dit doen, en wel snel ook, mooi, dan leer ik eindelijk eens twee sokken tegelijk breien ik leid namelijk nogal enorm aan second sock syndrome... en heb nog nooit het lef gehad om dit te proberen, maar nu heb jij het zo netjes bij elkaar gezet, nu ga ik het gewoon doen!

7:01 p.m.  

Een reactie posten

<< Home