dinsdag, september 26, 2006

De Breirol van mijn Moeder

Op 20 augustus had ik een bericht geplaatst over de breirol van mijn Oma (de moeder van mijn vader).
Vandaag heb ik een bericht over de breirol van mijn Moeder.
Mijn moeder is een zeer actieve vrouw van nog maar 69 lentes jong. Ze doet veel aan sport (ook denksport) en veel aan handwerken. Beide doet ze al heel haar leven lang. Sinds kort is ze zich aan het verdiepen in het computergebeuren, op aanraden van kleinkinderen en kinderen. Nog even en ze kan ook dit blog lezen.
Een tijd terug heeft ze me een aantal van haar handwerkjes van school gegeven. Prachtig om te zien wat de meisjes vroeger leerden op handwerkgebied en hoe mooi mijn moeder het gemaakt heeft! Zij vond handwerken erg leuk om te doen en het was haar sport om het zo mooi en zo snel mogelijk af te krijgen. Bij elk handwerkje had ze wel een leuk verhaal te vertellen, zo blijven de herinneringen levend.

De breirol is niet lang maar erg boeiend. Wat ik zelf erg mooi vind is het feit dat ze de patroontjes moest uitschrijven in een klein schriftje. Met haar prachtige handschrift heeft ze het vastgelegd voor het nageslacht. Als Sampler M af is zal ik haar aanwijzingen gebruiken om haar rol na te maken.





10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

TIJM!!! Wat is dat prachtig en waardevol. Zo ook met het schriftje erbij.

Zou zo in de HzG kunnen, vooral met de mooie verhalen erbij.

Dat je moeder nog zo uitgebreid handwerk heeft gehad, mijn moeder was van een iets oudere generatie (1930)en die heb ik hier nooit over gehoord. Vraag nu maar veel aan haar nu het nog kan. Fijn dat je dat samen kan delen.

12:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

TIJM!!! Wat is dat prachtig en waardevol. Zo ook met het schriftje erbij.

Zou zo in de HzG kunnen, vooral met de mooie verhalen erbij.

Dat je moeder nog zo uitgebreid handwerk heeft gehad, mijn moeder was van een iets oudere generatie (1930)en die heb ik hier nooit over gehoord. Vraag nu maar veel aan haar nu het nog kan. Fijn dat je dat samen kan delen.

1:34 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Kijk wat leuk, dubbelop. Eerst blijft ie een uur plakken en dan 2 keer. Ja, ja, gaat goed, ik leer het wel!! :-)))

1:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooi om die foto's te zien, ik wist niet eens dat ze die had!

4:25 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heel bijzonder en waardevol. Wees er heel zuinig op.....
Wat fijn dat jullie dat kunnen delen samen!!! Nou ben ik een keer JALOERS!!!!

10:15 p.m.  
Blogger Unknown said...

Wat mooi! Mijn moeder heeft last van een raar soort minderwaardigheidscomplex als het over handwerken gaat, volgens mij heeft ze bij de laatste verhuizing alles weggegooid (en ze had een heleboel "nuttige handwerken" tot dan toe bewaard...)Ook nooit bedacht dat ze iemand met haar werkstukken (bijvoorbeeld zo'n wit-rood schoolmerklapje) nog een plezier zou kunnen doen....

11:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Oh, mooi he.
en wat krijgt het nu een extra waarde te lezen op jouw blog.
internet als eerbetoon aan het oude handwerkvlijt.

9:18 a.m.  
Blogger José said...

Opeens bedenk ik dat bij mijn moeder - die niet van dit soort handwerkjes van zichzelf (bewaard?) heeft - een borduurlapje van mij ligt, 42 jaar geleden gemaakt. Zou mijn dochter dat later willen hebben? Over 25 jaar of zo? Ik kan het me niet voorstellen, zou het niet bedacht hebben, maar weet het nu niet meer...

10:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heel mooi Tijm! Dat schriftje erbij maakt het nog waardevoller!

1:18 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Geweldig!

1:13 p.m.  

Een reactie posten

<< Home