donderdag, april 10, 2008

Elizabeth Zimmermann

Herken je dat: je maakt een proeflapje, rekent alles goed uit en vervolgens blijkt er niks van te kloppen, weer uithalen, weer een proeflapje............
Fustrerend en ik begrijp dan niet wat er niet goed gaat.
Do you have also a problem with making a gauge and it doesn't come out the right way in your project?

Op het blog van the Purl bee kwam ik het waarschijnlijke antwoord tegen voor dit probleem. Doordat ik proeflapjes op gewone pennen brei en het uiteindelijke patroon op de rondbreinaald brei, komt er verschil in de maat. Want het blijkt dat als je breit, de rechte toeren anders van strakheid zijn dan de avrechte toeren!
On the blog of the Purl bee you can find the answer for this problem.
Met foto's wordt er duidelijk uitgelegd hoe je makkelijk een proeflapje kunt maken met het effect van rondbreien.
On the blog they show you how to make a gauge the right way.

Deze oplossing is ontwikkelt door Elizabeth Zimmerman, een der grootste breisters.
Mevrouw Zimmermann was haar tijd ver voor uit en heeft veel technieken in het breien ontwikkelt, waar wij heden ten dage nog profijt van hebben.
Ze heeft een aantal bijzondere boeken geschreven en verdient het bekent te blijven, ook ondere de nieuwe lichting breiers van tegenwoordig.

Er is veel over en door haar geschreven onder andere hier, hier, hier en daar .
This technic is invented bij Elizabeth Zimmermann, a very famous knitter. She did a lot for the knitting techniques and you can find information in the links above.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

EZ is op dit moment mijn grote heldin. Deze vrouw was zo inventief in het ontwikkelen van nieuwe manieren van het omgaan met allesa wat met breien te maken heeft. Daarnaast was ze ook nog heel erg humoristich. Al haar boeken zijn een feest om te lezen en als je iest breit volgens haar patronen dan geeft dat veel zelfvertouwen.

8:07 p.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Ik heb ontdekt dat mijn stekenverhouding wel ongeveer hetzelfde is heen en weer en in de rondte, maar de steken hellen wat meer een andere richting op, heel apart. Dat trok bij mij wel bij na het wassen van de trui waarin zich dit fenomeen voordeet.

En ik ga EZ lezen als ik weer eens geld overheb voor boeken, leuk.

9:46 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb 2 boeken van haar. Heb ze nog niet helemaal goed gelezen, wel stukjes. Wat leuk dat je een logje aan haar besteed. Bedankt voor de links.

En om antwoord te geven op je vraag: ja, ondanks de proeflapjes gaat er toch nog wel eens wat mis. Ik wist inderdaad dat er verschillen kunnen optreden bij heen en weer breien en rondbreien.

12:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Bij mij gaat het ook vaak mis, maar ook wanneer ik proeflapje en werkstuk heen en weer brei. Ik denk dat je bij een proeflapj ein een ander ritme breit en dat daardoor de spanning anders is of zo. Ik heb heel wat truien waarvan het achterpand breder of smaller is dan het voor pand. Op het moment brei ik veel in raglan van boven naar beneden. Dan heb je het probleem veel minder.

10:26 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik heb dat ook een keer aan de hand gehad: 1 pand gebreid op een bamboo naald, de andere op een metalen: zeker 3 cm verschil! Dus tip: gebruik ook nog eens dezelfde rondbreinaald.
heb je mijn link al ontvangen? (anders kijk even op mijn blog: bij mijn log "snb breda"staat een link waarop leuke breidingen in barcelona te zien staan)

1:22 p.m.  

Een reactie posten

<< Home