zondag, april 13, 2008

levels

Niet alleen bij computerspelletjes heb je verschillende niveaus, maar ook in het breien. Daarom heb ik, net als meer breimensen, altijd diverse werken met verschillende moeilijkheidsgraden op de pennen staan. Op die manier kan ik pakken waar ik op dat moment zin in heb: even intensief en goed opletten, of voor de ontspanning makkelijk weg prikken. Voor vandaag heb ik de keuze uit de volgende projecten. Een werk met veel steken en goed opletten en ook nog eens werken onder tijdsdruk:
The Mystic Light KAL gebreid met Drops Alpaca colour 3770.

Een werk met ook veel steken (voor en achterpanden worden samen gebreid) en diverse patroontjes (kabeltjes, gerstekorrel e.d.):
Vest volgens patroon 96-22 van Drops met Shetlands wolle van Klazien.
Een werk met wat minder steken, een lacepatroon met wel een zekere mate van herhaling:
De sjaal Muir met Drops Kid-Silk colour 06.
En het makkelijkste werkje, een truitje, wat ik naar eigen inzicht brei met tricotsteek met Drops Kod-Silk colour 09.

In gezeldschap, in pauzes op mijn werk, familiebezoek en verjaardagsfeestje, vind ik het prettig om te breien. Ik kan me voorstellen dat dit hetzelfde gevoel is als wat een roker kan hebben "Hé, gezellig is het hier, daar hoort een sigaretje bij.." en in mijn geval dan een breiwerkje. Het maakt het moment nog gezelliger, knusser en vertrouwd. Ik heb dan wel een makkelijk werkje onder handen en kan met iedereen praten en plezier maken. Ben dan helemaal in mijn element. Vroeger op school kon ik tijdens het breien in de les, mijn gedachten veel beter bij de lesstof houden die gegeven werd. Een tijd heb ik niet in het openbaar durven breien omdat ik de enige op deze aarde liek ie breide, maar door internet weet ik dat er veel meer mensen zijn die het doen en dat ik niet 'een vreemde eend in de bijt ben'.
Gistermiddag, op een gezellige verjaardagsvisite, vroeg een jong iemand of ik breide omdat ik me verveelde. Komt het breien in gezeldschap zo over op de ander?? Dit zette me aan het denken, want dit is niet mijn reden van breien in het openbaar. Het maakt me onzeker, wel niet breien in gezeldschap??!!

I always have different knittingprojects at the same time, so I can choice with one I want to knit at that moment (sometimes a easy one, sometimes a dificult one).
On the photo's you can see the 4 projects I'm working on.

I like to knit in public and in compeny. It gives me a nice feeling. Now a younger person asked me if I knit because I found the people boring. That's not the resone that I knit in public, but do others think so??

22 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ha, ben ik toch weer eens de eerste!

Je hebt een paar mooie projecten op de pennen staan hoor. Leuk vestje heb je gekozen, past wel bij jou geloof ik. Tenminste na het zien van je blauwe vestje weet ik dat het je erg mooi staat.

Het is inderdaad prettig om naast een uitdagend project ook wat gemakkelijks te kunnen pakken om te breien. Gewoon voor de tv of in de auto moet je niet iets moeilijks gaan doen.

8:24 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooie projecten. Lijken me bijna allemaal van het hogere niveau.

Breien in het openbaar: gewoon doen. Ik heb vroeger veel op verjaardagen enzo gebreid. Tegenwoordig zit ik vaak op een terrasje te breien. Ik begeef me niet vaak in grote gezelschappen, daar kan mijn hoofd niet meer tegen, dus daar heb ik geen ervaring meer mee. Toch gaat het erom hoe jij het beleeft. Als je je niet onzeker voelt en uitlegt dat dit jouw "sigaretje" is, dan komt dat gewoon goed over. Er zijn nu eenmaal tegenwoordig heel veel mensen die niemand kennen die breit. Wat dat betreft hebben wij met z'n allen nog een missie!!!

9:47 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een leuke log: al die prachtige projecten op een rijtje! Je weet dat ik ook het liefst overal brei, tijdens wacht momenten is het heerlijk om je breiwerk te pakken, zodat wachten ineens geen wachten meer is. Ik heb idd ook al eens te horen gekregen dat het lijkt of je je verveelt in gezelschap en daarom je breiwerk pakt. Daar zit wat in, ik bedoel ik kan me voorstellen dat dat zo over zou kunnen komen. Ook al is het tegendeel waar! Je vergelijking met een sigaretje is daarom heel treffend.

12:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Die oomerking of jij je verveelde komt me niet vreemd voor. Tijdens de colleges die ik ooit volgde, zat het merendeel van de studentes te breien, maar op een gegeven moment kwam er commentaar dat het ongeinteresseerd over zou komen. Dat gaf wel een heel vervelend gevoel. Maar het is voor mij nu nog zo dat ik op vergaderingen op het werk niet brei, die opmerking heeft wel degelijk zijn sporen nagelaten, terwijl ik heel goed kan luisteren als ik aan het breien ben. Marijgje

12:49 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Die oomerking of jij je verveelde komt me niet vreemd voor. Tijdens de colleges die ik ooit volgde, zat het merendeel van de studentes te breien, maar op een gegeven moment kwam er commentaar dat het ongeinteresseerd over zou komen. Dat gaf wel een heel vervelend gevoel. Maar het is voor mij nu nog zo dat ik op vergaderingen op het werk niet brei, die opmerking heeft wel degelijk zijn sporen nagelaten, terwijl ik heel goed kan luisteren als ik aan het breien ben. Marijgje

12:49 p.m.  
Blogger Unknown said...

Het lijkt mij heerlijk om tijdens de vergaderingen op mijn werk te breien. Maar dat doe ik niet, wel in de pauze. Net als jij kan ik heel erg goed luisteren als ik iets makkelijks brei.
En op andere plekken: wachtkamers, schoolplein kinderen, openbaar vervoer, autoritte etc: ik brei zodra het kan! Heerlijk!

3:08 p.m.  
Blogger wolvarken said...

Ik brei zeker niet overal (ligt dus aan het gezelschap) maar ik kan me wel veel beter ergens op concentreren als ik brei.
Bij mij is het toch vooral nog schaamte om ergens buiten de deur te breien.
Maar als jij dat niet hebt dan zou ik vooral breien!

Mirjam

6:48 p.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Ik heb zoals velen denk ik inderdaad hetzelfde systeem als jij, verschillende projecten met verschillende moeilijkheidsgraad.

Ik heb ook weleens gehoord dat mensen denken dat je je verveelt als je in gezelschap breit, maar er zijn ook veel mensen die het heel gezellig vinden.

7:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad was ik nu iets te vroeg, meestal wacht ik nog even als ik zie dat een logje nog maar net klaar is. Vandaag blijkbaar niet lang genoeg! Nou ja, dan reageer ik toch 2 keer!

Vroeger breide ik heel vaak in gezelschap. Daarna heb ik het jaren niet gedaan en ik merk dat ik het nu moeilijker vind om het op bepaalde momenten te doen al zou ik dan wel graag willen. Inderdaad omdat men dan misschien denkt dat ik me verveel (eerlijk gezegd is dat soms ook zo, maar lang niet altijd).

Ik heb een tijdje uitzendwerk gedaan bij een telefooncentrale waarbij er soms een uur voorbij ging zonder dat de telefoon overging. We mochten van alles doen: internetten, lezen, schrijven, puzzeltjes doen. Maar toen ik vroeg of ik mocht breien moesten ze daar even over nadenken (viel me mee dát ze dat nog deden) maar na een tijdje werd mij medegedeeld dat ze het niet wilden omdat het onprofesioneel over komt. Ik kon het wel begrijpen omdat er soms zakenlui over de werkvloer kwamen maar toch vond ik het heel erg stom!!

Nu ik weet dat er meer breiers zijn die graag in gezelsschap breien durf ik het ook weer meer en doe ik het wel weer vaker op verjaardagen bv.

9:05 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ach ja... KIP... oftewel het knitting in public... Vorige week wel drie uur achter elkaar zitten breien op de gang in het ziekenhuis terwijl manlief onder het mes ging. Ik kreeg zoveel reacties, een oudere heer kwam zelfs eventjes bij me zitten omdat hij vond dat het zo'n rust uitstraalde, een breiende vrouw. Maar als ik thuis brei met visite erbij (speciaal mijn schoonmoeder) krijg ik het ook altijd te horen hoor: verveel je je???

Gewoon lekker doorbreien Tijm!!! Genoeg levels op de pennen in elk geval!

10:09 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

inderdaad brei ik in het openbaar alleen in wachtkamers etc. Pas geleden was ik vroeg op onze koffieochtend in het cafe, en had ik toevallig m'n tas met nog een breiwerkje mee. Toen heb ik voor het eerst in zo'n winkel/cafepubliek gebreid. De eerste vriendin moest lachen toen ze met m'n breiwerkje zag. Ik brei niet als ik veel praat, dus is het breiwerk daarna in de tas gegaan (ze zien alleen m'n kruin dan, en ik zie geen gezichten...)

10:23 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Tijm!
Ik zit regelmatig behoorlijk te verlangen naar m'n sokken op de pennen, zonder dat ik ze pak. Op zich brei ik best vaak in het openbaar - veel in de trein, of als ik ergens wacht - maar zodra ik een gesprek voer vind ik het eigenlijk niet kunnen, omdat ik weet dat anderen het opvatten als een teken van halve concentratie of zelfs ongeinteresseerdheid in het gesprek. Bij mij speelt wel mee dat ik niet kan breien zonder naar mijn werk te kijken, dus ik verlies dan oogcontact met gesprekspartners en vind dat zelf ook niet prettig voelen. Terwijl ik, net als jij, misschien juist beter kan luisteren met breien erbij!
Flora

10:47 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hai Tijm

Ik brei zelf altijd aan makkelijke sokken als ik ergens ben.Ik krijg als ik een hele avond niet brei last van mijn arm, iedereen weet het en als je dan een paar eigen gebreide sokken kado doet vindt iedereen dat leuk

Anneke

11:57 p.m.  
Blogger Rineke said...

Sommige mensen kunnen inderdaad dat idee hebben. Meestal merken ze dat ik juist beter oplet als ik zit te breien. Op mijn werk heb ik het bij sommige type vergaderingen ingevoerd door te zeggen dat ik beter kan nadenken met steken tussen de vingers.

12:07 p.m.  
Blogger Rineke said...

Oh nog even over dat breien tijdens colleges: Ik heb geen studenten die dat doen, maar als ik ze had zou ik even tjekken of ze wel een mindless projekt hebben en aan de rest van de zaal uitleggen dat breien niet per se aandacht verminderend is.

12:09 p.m.  
Blogger Yvette said...

vroeger zeiden ze een goede verpleegster loopt nooit met lege handen! Bij mij is een dag niet gevilt een dag niet geleeft. Overal echt overal tot in het vliegtuig aan toe moet ik iets doen met mijn handen en er zit altijd wel iets van vilt in die handen.Men kent mij niet anders en inderdaad kan ik overal beter mijn gedachten bij houden als ik iets in handen heb!

12:49 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik brei niet overal: voornamelijk thuis en tijdens snb avonden. Ik moet er niet aan denken om een breiwerk tijdens een vergadering of overleg te pakken: dat kan echt niet! Zelfs als er een klant voor mijn man komt, leg ik het breiwerk snel weg. Tja.
Je hebt in ieder geval weer veel om te breien: en ja, het lijkt op gamen, alleen zullen we de " eindbaas" nooit bereiken.

7:14 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

toevallig bij jou terechtgekomen ik ben ook een verwoede breitster
en heb bij jou gezien hoe je sokken van aan de teen begint hebt u soms daar een patroontje van ik brei veel sokken maar altijd vanaf het been ik ben uit antwerpen belgie bij voorbaat dank
groetjes emmy

11:40 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

mijn email adresje is
eh@antwerpen.be
groetjes emmy

11:42 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Mooie kleur voor Mystic Light, die wordt lekker zacht. En wat een prachtige rustige kleur heb je gekozen voor de Muir.
Breien in de klas deed ik vroeger ook! Alleen hadden ze toen nog geen mooie breiwol; alleen acryl van de hema.
Breien in het openbaar; gewoon doen!

9:01 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb ooit op een "huishoudschool" gewerkt en dan mochten de leerlingen tijdens mijn theorieles maatschappijleer hun breiwerkje meenemen. Zij dolgelukkig en ik ook, want er werd veel beter opgelet.
Pas moest ik 3,5 uur in de trein zitten en heb toen een simpel breiwerkje op de rondbreinaald gezet. Dit ging prima en heb geen enkel commentaar gekregen, wel wat tersluikse blikken! Heerlijk gewoon, de tijd vloog voorbij. Gewoon doen dus.
Hier nog een tip voor andere breisters: Drops Design heeft heel veel gratis patronen die ook in het Nederlands op hun site staan. Wie Engels kan lezen is ook goed af, want er staan talloze gratis patronen op Amerikaanse sites en ook van Am. breibloggers kun je heel veel opsteken
Happy knitting.

Willemtje

4:19 p.m.  
Blogger Romi said...

That is a beautiful color for Muir. :)

6:43 a.m.  

Een reactie posten

<< Home