vrijdag, januari 18, 2008

De hak / The Heel

Hier schreef ik over wat mijn favoriete manier van opzetten en breien van de teen van een toe-up sok is. Nu zal ik mijn favoriete hak beschrijven.
Dat zijn er twee, namelijk de manier van the Firestarter en de onderstaande.

Brei tot de totale lengte van de voet min 7,5 cm.
Nu begin je als volgt met meerderen:
Ronde 1: Brei de steken van de bovenvoet gewoon in het patroon wat je gebruikt. Brei de steken van de voet/zool met een meerdering (1 steek breien, meerdering, breien tot laatste steek, meerdering, laatste steek breien).
Ronde 2: Gewoon breien.
Deze rondes herhaal je tot je op de voet/zool 54 steken hebt.
In de laatste ronde maak je nog een meerdering in het midden van de zool zodat je uiteindelijk 55 steken hebt voor de voet/zool.

De hak.
Nu ga je alleen de steken van de zool breien en laat je de steken van de bovenkant voet rusten. Je breit dus heen en weer. Dit doe je per sok.
Pen1 (goede kant) brei 37 steken, brei uit de volgende steek 2 steken r, 1 steek breien, werk draaien.
Pen2 (verkeerde kant) brei 22 steken avrecht, brei uit de volgende steek 2 steken av, brei 1 steek av, keer werk (doe voor het keren het volgende: breng de draad naar voren tussen de steken, breng de steek op de linker pen over naar de rechterpen, breng het garen weer naar achteren en plaats de steek terug, draai nu je werk (zo krijg je een omslag om je steek).
Pen3 brei 20 r, brei uit st 2 r,1 r, keer werk.
Pen4 brei 18 av, brei uit st 2 av, brei 1 av, keer werk.
Pen5 brei 16 r, b uit st 2 st r, brei 1 r, keer werk.
Pen6 brei 14 av, brei uit 1 st 2 av, brei 1 av, keer werk.
Pen7 brei 12 r, brei uit 1st 2 r, brei 1 r, keer werk.
Pen8 brei 10 av, brei uit 1 st 2 av, 1 av, keer werk.

Brei nu door naar het einde van de pen, daarbij brei je de lus die je tegen komt om de steek, mee met de volgende steek zodat je geen gaten krijgt. Je hebt nu 63 steken voor de hak.

Doe bovenstaande ook bij andere sok, brei dan beide sokken een pen van de bovenvoet, waarna je weer uitkomt bij de hak/zool.

Weer ga je heen en weer breien en weer doe je dat per sok.

Pen1 (goede kant) brei 47 r (brei hierbij de lussen mee met de volgende steek), brei de volgende 2 steken samen door de achterlus, werk draaien.
Pen2 (avrecht kant) steek van de ene naald naar andere zonder te breien, 31 av, 2 st samenbreien, werk draaien.
Pen3 (goede kant) brei 32 r, 2st samenbreien door achterlus, werk draaien.

Herhaal pen 2 en 3 tot je 33 steken over hebt.

Brei zo de andere sok ook en dan kan je weer gewoon rondbreien.
Waarbij je in de zool nog een maal een mindering maakt zodat je weer 32 steken hebt.
Maak de sok zo hoog je wilt en kant af op de manier die jij wilt.
Here I wrote about my favorite way to knit a toe of a toe-up sock. Now I explane my favorite way of making the heel. There are two favorites. First this one, the Firestarter. And the one of Wendy Johnson, in the Double Eylet Rib Sock..

15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat mooi hoe je dat zo in detail op je blog zet. Maar wat is nu precies het verschil in hak van de Firestarter en de sok van jou? Ik vind de kleur van dit garen heel erg mooi.

6:29 p.m.  
Blogger Saskia said...

wow Tijm, dankjewel voor je moeite. Ik ga het zeker eens proberen, ik wilde toch al wat vaker sokken breien maar ja... toen gebeurde de rest van mijn leven. ;-)

6:53 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Yes yes Super Zus! Hier ben ik blij mee! Laat je weten hoe het mijn sokken vergaat!

8:41 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik neig naar het volgende: ik vind toe up sokken breien niet leuk. En dat maakt tegelijkertijd lekker rustig. Maar jouw sokken zien er gaaf uit!

12:29 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik ga dit zeker proberen

4:05 a.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Ik brei geen sokken, maar ik weet wel waar ik ga kijken als ik me ooit bedenk. Ik zit vooral naar de hele mooie minderingen op de foto te kijken en de kleur van het garen!

2:50 p.m.  
Blogger MoniqueB. said...

Goed idee zeg.
Ik heb de hoekhak moeten leren in een middag, tijdens SockWarsII.
De firestarters sokken heb ik nog niet geprobeerd. Misschien binnenkort.

11:06 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Tijm, wat een geweldige gedetailleerde beschrijving. En toch ben ik weer bij de boord begonnen..... Mooie post!

11:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

That was I, Marijgje

11:56 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik wil dus écht niet aan de sokken op rondbreinaalden, hoe fijn dat ook is... wat zou ik met al mijn sokkennaaldjes moeten als ik ook overstag zou gaan?

12:45 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooi kleurtje sok!! en ook een prachtig patroontje.

12:54 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

dank voor het delen!

1:15 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Weer een nieuwe uitdaging. Zal het zeker eens proberen.

8:03 p.m.  
Blogger Rineke said...

Haaaa! Dat had ik nou net nodig! Ik vind toe-up leuk (heb nu 2x gedaan, met de manier van de firestarter) maar veel van de toe-up patronen hebben zo'n 45 graden hiel met short rows en die vind ik niks. Dus dit is super.

Apropos: Er ontstonden bij het magic loopen gaatjes daar waar je de ene kant van de rondbreinaald weer doorhaalt om door te kunnen breien. Aan het begin van een toer, zeg maar. Kan wezen dat het komt omdat mijn rondbreinaald niet soepel genoeg is, maar misschien moet ik de instructie van het magic loopen ook nog maar es preciezer lezen. Ik heb gedaan zoals gewoonlijk: Snel lezen, het concept begrijpen en dan maar gewoon op eigen houtje uitproberen. Heb mogelijkerwijs over een belangrijke instructie heengelezen. Typisch.
Trouwens heb ik alleen problemen bij de sokken, de mutsen gaan magisch.

Jee wat een verhaal alweer...

2:33 p.m.  
Blogger alberta said...


Alberta zei

een prachtige hiel,
alleen lijkt de sok mij heel groot
worden!
zou graag de totaal aantal steken,
willen weten, wie kan mij daar aan helpen?
heb een beetje moeite met de beschrijving!!
als er staat,
brei 12 recht brei uit 1 steek 2 recht, brei 1 recht, keer het werk.
hoe lees ik dat, moet ik uit 1 steek 2 steken maken en met 1 recht eindigen.
wie kan mij hie bij helpen?
mail aderes rapperskip77@gmail.com

3:23 p.m.  

Een reactie posten

<< Home