vrijdag, augustus 25, 2006

Sampler M tips


Wat leuk dat ik nu reacties krijg op mijn blog!
Een reactie was een vraag: hoe ik Sampler M zo recht kan houden aan de kanten.
Door eerst op de ene breirol uit te proberen hoeveel het patroon 'inkrimpt' kan ik enigsinds berekenen hoeveel steken ik in de eerste naald van het nieuwe patroon moet meerderen om een even breed geheel te krijgen. Ja, ik smokkel dus een beetje. Dan ga ik mijn veronderstelling op de andere breirol uitproberen en vervolgens haal ik het eerste probersel uit en ga deze ook met het ( voor mij ) goede aantal steken breien.
Dit is dus de truc, per patroon bekijken hoeveel extra steken er gemeerderd moet worden om het overal even breed te krijgen.
Verder werk ik met aan weers kanten iets meer 'kantsteken'. Ik heb dus 44 steken op de naald als ik met een tussenrij bezig ben. Ik brei aan weerskanten 3 steken recht op zowel de goede als de achterkant. Hierdoor worden de kanten ook mooi recht en krult het werk niet om. En een mooie bijkomstigheid is dat dit ook zo door mijn Oma gedaan is met haar breirol!

Op de foto staan 2 lapjes die ik gemaakt heb n.a.v. de patronen van Sampler M.
Ik ga elk patroontje van de Sampler in een lapje breien om zo diverse lapjes te krijgen waar ik een plaid van wil maken. Ik brei het op pennen 2 met Durablekantoen (nr 10 of 12).
Als ik niet een idee heb hoe groot ik een breisel wil laten worden, dan kies ik vaak voor een getal waar ik wat mee heb en wat dan een beetje een formaat krijgt wat ik voor ogen heb. In dit geval zet ik 64 steken op, wat mijn geboortejaar is.
Grappig is dat om een vierkanten lap te krijgen, ik tussen de onder en boven ribbels, dus het feitelijke patroongedeelte, 42 ribbels aan de zijkanten moet tellen en zo oud ben ik nu!

Marnel vroeg zich af of ik een patroon van de mutsjes heb, welke ik gister op mijn blog heb gezet. Ik heb het uit mijn hoofd gedaan. Ergens heb ik een schema liggen over mutsen maken met hoeveel omtrek een hoofd heeft op diverse leeftijden. Door vervolgens een proeflapje te maken bereken ik hoeveel steken ik nodig heb om de omtrek die ik nodig heb te krijgen.
Verder heb ik me voor het knoopje laten inspireren door het patroon van Jennifer L. Jonas in het boek Stitch 'n Bitch van Debbie Stoller.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ha Tijm, ik probeer het even nu.

Heel leuk zo je blokken, goed idee hoor. Grappig de getallen, heb ik ook altijd wat mee.

Ziet er goed uit hoor je blog zo, veel succes ermee en nog veel plezier in het breien etc.

10:19 a.m.  

Een reactie posten

<< Home