woensdag, februari 21, 2007

Stage

Mijn jongste kind loopt 2 weken stage op haar oude peuterspeelzaal. Een goede ervaring en ook erg leuk om nu als bijna 16 jarige naast je 'oude' juf te zitten, terwijl je daar ook zat toen je 3 was.
Het stage lopen is een vast onderdeel op de Vrije school bovenbouw en geeft de scholieren de mogelijkheid om ook op andere manieren te leren en te ervaren.
Helaas is het al bijna weer afgelopen en dan is het tijd om na te denken over kadootjes.
Voor de juf heb ik dit 'wolkentasje' gebreid.
Het is een zelfbedacht model uitgevoerd met diverse kleurtjes blauw en wit en door middel van vrij breien vorm gegeven.

Met heel veel plezier heb ik het zitten breien. Deels omdat het breien op zich zo prettig was (geen rekening hoeven houden met een patroon en het lekker zelf laten ontstaan) en anderzijds omdat ik het heel leuk vind om voor deze lieve juf weer wat te maken.
De binnenkant heb ik gevoerd met een lichtblauwe stof. Dit voeren doe ik vaker en dan altijd met een lichte stof zodat de inhoud dan beter te zien is. Een tasje is vaak van binnen al zo donker.
De perenboom op mijn tuin moest ik snoeien en dan zet ik de takken op de vaas. Ik blijf het een wonder vinden dat zo'n schijnbaar dode tak dan weer zo mooi uitloopt met bloesem. Het roept bij mij respect op, respect voor de natuur, dat alles zo gaat zoals het gaat, de cirkel van het leven.
Nog steeds heb ik een 'seizoentafel' in huis, een plekje waar ik dingen van het seizoen neer zet, samen met eigengemaakte figuurtjes die daar bij horen.
Nu dus de kiemkindjes en de wortelkindjes.
Voor de lieve juf heb ik deze gemaakt. Kan hij mooi staan 'ontkiemen' op de seizoentafel van de peuterspeelzaal en kan ze misschien nog eens terug denken aan mijn jongste, die van een klein kiemkindje van 3 uitgegroeid is tot een prachtige bloem in de knop van 16.

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

heel mooi allemaal!!
en zo boeiend geschreven leuk!!

9:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat ziet het er allemaal prachtig uit en dan dat tasje!! erg fraai

10:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat leuk om zomaar wat te breien. Goed idee ga ik ook eens proberen.

11:09 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Heel bijzonder!! Het verhaal komt mij erg bekend voor. Mijn dochter van 16 heeft hetzelfde gedaan op haar oude basisschool.Heel grappig dat onze kinderen zo groot worden...

11:10 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

toepasselijk cadeau voor juf, mooi hoor. en het tasje is weer een leukerdje geworden!

11:19 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ja, kleine kinderen worden groot !! wat een ontzettend leuk tasje !!

6:52 a.m.  
Blogger Queck said...

Erg mooi tasje...
En een erg leuk idee, zo'n seizoenstafel. En na wat google-en, heb ik wat meer achtergrond en ideeen gekregen om zelf zo'n tafeltje in huis te zetten. (Dank je wel!)

8:47 a.m.  
Blogger Unknown said...

Ik wou dat ik van mijn studenten (of hun moeders) ook van die leuke tasjes kreeg....
Maar gelukkig heb ik al een hele mooie van jou gehad: alle juffen in mijn school zijn nog steeds jaloers.......

2:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Prachtig tasje en zo doordacht van je om de voering licht te maken.

2:51 p.m.  
Blogger Rineke said...

he wat een mooie blogpost weer, Tijm! Ik snap dat poppetje in het potje niet helemaal, komt daar nou een kiem uit of??

Trouwens het kommentaar van Froukje ben ik ook mee eens: Waarom breien de moeders van mijn studenten nou geen tasjes voor mij (of iets anders, ik ben niet kieskeurig). Ik ben toch ook een hele lieve 'juf'...

4:45 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Een hele mooi log, Tijm!!!

8:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

eindelijk tijd om even je log te lezen! Mooi tasje, leuke log!

10:32 a.m.  

Een reactie posten

<< Home