zaterdag, november 26, 2011

Deel 5: De schaapjes

De schaapjes zijn nu aan de beurt. Ze worden gebreid volgens onderstaande werktekening. Je hebt dus 3 maten. Het is leuk om alle matente breien zodat je een hele kudde krijgt, met lammetjes en volwassen schapen.
Brei op kleinere naalden dan aangegeven staat op de wikkel, zodat het breiwerk mooi dicht wordt. Je kunt ze gewoon recht breien, zodat het ribbeltjes worden. Ook kan je de pootjes en de kop in tricot steek breien zodat dit wat gladder wordt.

Breiend de kop dichtmaken op het eind.



Even opletten dat je dit bij de tricot kop wel op de achterkant van het werk doet.Punt x nu aan punt a vastmaken. Hierdoor krijg je puntjes die als oor dienen. Naai de uiterste puntjes een beetje vast, zodat dezen plat blijven als je het kopje gaat vullen.


Hier zie je het schaapje wat ik helemaal in ribbel gemaakt heb. De pootjes zijn al gevuld met een pijpenrager, zoals hieronder valt te zien. Wikkel de pijpenragers niet om met vulling, want dan worden de pootjes te dik.



Voor en achterpoten dichtnaaien met de pijpenrager er tussen.

Nu kun je de kop vullen en modelleren. Daarna de buik.

Maak een staartje door een draadje door het kontje te trekken en een paar vasten te haken. Draad duur lus, aantrekken en afknippen en wat uitrafelen.

Ze zijn klaar, die lieverds. Hopelijk heb je tijd om een mooie kudde te maken.

Eventueel, als je het mooi vindt, rijg je een draadje door de hals die je iets aantrekt zodat er iets meer vorm in komt.


Veel maakplezier.























8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hi Tijm

Ik heb al weer uitgekeken naar de instructie voor deze week! Ik vroeg me af of er ook nog een beschrijving komt voor schaapjes van vilt...

Tot nu toe al veel leuke reacties gehad op mijn kerstgroepje!

8:26 p.m.  
Blogger Gea said...

joepie !!
de schaapjes !!

9:42 p.m.  
Blogger Aal said...

Eigenlijk moet ik nu nodig met Jozef en Maria aan de gang, maar.... de schaapjes blaten: maak mij, maak mij...:)

2:10 p.m.  
Blogger Het lieve leven... said...

mooie schaapjes! ik heb de rest ook bewonderd uit eerdere logjes, ze zijn heel mooi geworden. Vroeger heb ik zo'n schaapjespatroon heel veel uitvergroot en dus een heel groot schaap gebreid. Daar speelden de meiden dan mee als ze het Kerstspelletje gingen spelen..zo leuk! Ik heb 'm nog wel..helemaal platgeknuffeld ;) Groetjes, Petra

8:03 p.m.  
Blogger Angelique den Brok said...

Owwww wat een lief schaapje!!!

9:09 p.m.  
Blogger Aal said...

3 schaapjes zijn er af! De eerste (volgens patroon gemaakt) vond ik wat aan de magere kant, dus bij de volgende hier en daar wat gemeerderd en geminderd. Zo leuk om te doen! Nu gestart met Jozef en Maria en de hoofdjes in elkaar priegelen.

7:26 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een gezellige beschrijving! Marijgje

9:07 p.m.  
Blogger Unknown said...

hallo, ik zoek een patroontje voor een ezel.(breien en vilten) Bestaat dat al ergens? Dank je. Pascalevanessche@hotmail.com

12:21 p.m.  

Een reactie posten

<< Home